Eerste indruk: Ducati Hypermotard 698 Mono
Zelfs na meerdere keren doorhalen tot de begrenzer blijft het verbazingwekkend om te zien en ervaren: meer dan tien-dui-zend (!) toeren draait dit bijzonder onderhoudende, volledig nieuwe Ducati-aggregaat. Op zich niet eens een zo héél spectaculair toerental natuurlijk, ware het niet dat er onder me een dikke, 77,5 pk sterke eencilinder zit te stampvoeten. In combinatie met een messcherp supermoto rijwielgedeelte en rijklaargewicht van net geen 165 kilo kun je dan wel ongeveer uittekenen waar het heen gaat: onbedaarlijk boenderen!
Ieder jaar weer zijn er wel een aantal motoren die hoog op het persoonlijke lijstje voor een eerste test prijken. Hoog bovenaan dat lijstje dit jaar toch wel de nieuwe Ducati Hypermotard 698 Mono. Puur, rauw, sportief; zeg maar alles wat uw in een braaf rijtjeshuis residerende auteur wenst te zijn… Nieuwsgierigheid is er vooral naar het volledig nieuwe eencilinderblok, waarmee de Italianen echt een nieuwe maatstaf zetten. De Superquadro Mono is een volledig nieuwe ontwikkeling, waarvan de basis-layout is geïnspireerd door de 1.285 cc Superquadro-twin uit de 1299 Panigale. In tegenstelling tot de oude Ducati Supermono is dit geen simpelweg gehalveerde V-twin, maar een complete nieuwe ontwikkeling. Wel werden bepaalde inwendige onderdelen overgenomen, zoals de 116 mm zuiger. Om tot de cilinderinhoud van 659 cc te komen, werd de slag ten opzichte van de Panigale-motor met bijna twee millimeter vergroot tot 62,4 mm. Een extreem korte slag dus (de KTM LC4 eencilinder heeft bijvoorbeeld een slag van 80 millimeter) en dat maakt onder meer de voornoemde hoge toerentallen mogelijk. Een bijzonder blok kortom, dat in MotoPlus 4/2024 (vanaf 16 februari in de winkel) volledig technisch wordt ontleed!
Hoe onderhoudend, karaktervol en aanwezig ook, een motorfiets is meer dan alleen een motorblok. Nu weet men bij Ducati best hoe je een energiek sturende motorfiets moet ontwerpen en de nieuwe Hypermotard Mono vormt daarop geen uitzondering. Een stalen vakwerkframe vormt de basis van het rijwielgedeelte, met voor en achter volledig instelbare veercomponenten in de vorm van een dikke Ø 45 mm Marzocchi upside-down vork en Sachs monoschokdemper. Zoals het een goed supermoto betaamt bieden ze met respectievelijk 215 mm voor en 240 millimeter achter lekker ruime veerwegen. In combinatie met een drooggewicht van 151 kilo, Pirelli Rosso IV banden en een gretige Brembo M4.32 vierzuigerremklauw staat dat garant voor de motorische equivalent van een slingeraap die zich een weg door de boomtoppen zwaait.
De hoofdtaak van Mono lijkt wel enkel het wakker schudden van de hooligan in zijn berijder, die daar in dit geval niet heel veel aansporing voor nodig heeft. Om wat al te enthousiast ingezette acties, wat met name op de ’s ochtends nog natte baan héél snel gebeurt, ook in goede banen te leiden, is er gelukkig ook het nodige aan elektronische hulpmiddelen aan boord. Zoals hellingshoekafhankelijk ABS (vier standen, waaronder twee met een zogeheten slide-by-brake functie), meervoudige tractie- en wheeliecontrole, drie mappings (low, medium en high), instelbare motorrem, launch control en een up/down quickshifter. Die laatste is overigens enkel standaard op de iets duurdere RVE met speciale graphics en een zwart frame.
Er is nog heel wat meer te vertellen over deze heerlijk rauwdouwer, die voor € 14.690,- (België € 12.790,-) in de Ducati prijslijst staat. Alles over de nieuwe Hypermotard 698 Mono lees je in MotoPlus 5/2024 (vanaf vrijdag 1 maart in de winkel).