Nieuws

Eerste indruk: Ducati DesertX

Op de 2019 EICMA motorshow in Milaan onthulde Ducati een nieuw conceptmodel met de naam DesertX. Daarmee wilde het sportieve merk tegemoet komen aan de wensen van motorrijders die een Multistrada niet avontuurlijk en offroad genoeg vonden, en wellicht ook te kwetsbaar voor echt ruige avonturen. En hoewel de machine op de EICMA slechts een proefballonnetje was om de reacties te peilen, werd al snel duidelijk dat er geen weg terug was voor Ducati, want de bestellingen stroomden van meet af aan binnen!

Met name de ruige adventure-look sprak velen aan, waarbij de stroomlijn met zijn dubbele klassiek-ronde koplampen en de stoere grote tank oude tijden doet herleven. De machine is namelijk in alles een knipoog naar de Cagiva Elefant (aangedreven door een Ducati 900 cc V-twin), waarmee Edi Oirioli in 1990 en 1994 de beroemde Dakar rally wist te winnen. Om dat te accentueren is er voor de nieuwe DesertX optioneel zelfs een aparte achtertank leverbaar, die naadloos onder de duozitplaats past en de machine een prachtige – zeer kenmerkende – dikke rallykont geeft. Met die extra achtertank kun je in totaal maar liefst 29 liter benzine meenemen!

De DesertX wordt aangedreven door de watergekoelde 937 cc Testastretta 11, een soepele V-twin met vier desmodromisch bediende kleppen per cilinder. Hetzelfde blok wordt ook gebruikt in de Multistrada V2, de Hypermotard, de SuperSport en de Monster. Hij heeft een topvermogen van 81 kW (110 pk) bij 9.250 tpm, en een koppel van 92 Nm bij 6.500 tpm.

Qua elektronica ontbreekt het de nieuwe DesertX aan niets. De basis is overgenomen van de Multistrada, maar nu met een indrukwekkende zes rijmodi (Sport, Touring, Urban, Wet, Enduro en Rally), vier vermogensprofielen en instelbare tractieontrole, motorrem en wheelie controle. Van die zes rijmodi zijn Enduro en Rally specifiek bedoeld voor het onverharde, waarbij je ook het ABS geheel of gedeeltelijk kunt uitschakelen. Het blok hangt onder een gloednieuw stalen frame met volledig instelbare Kayaba-vering (230 mm veerweg voor en 220 mm achter), een stevige aluminium swingarm en relatief grote wielen (21 inch voor en 18 inch achter) met tubeless Pirelli Scorpion Rally STR-banden.

MotoPlus mocht eind april al een dagje stoeien met de DesertX op het prachtige Sardinië, een droombestemming voor allroad-rijders. Ondanks de lange veerwegen is de zithoogte binnen de perken gebleven, zodat je ook met 1,75 meter lengte met beide voeten aan de grond kunt komen. De taille is niet superslank, maar staan op de voetrusten kan prima, en je hebt als rijder ook lekker veel bewegingsvrijheid.

Het heerlijke motorblok stelt ook in de DesertX absoluut niet teleur. Door de vlakke koppelkromme is er trekkracht over de hele linie, zonder dat het blok onderin staat te hakken. Vooral in de Sport- of Rally-stand ontpopt het blok zich ook als heerlijk levendig; dan zou je bijna denken dat die opgegeven 110 pk gevoelsmatig aan de voorzichtige kant is, want vanaf zo’n 5.500 tpm komen de sportieve genen van deze V-twin naar boven en begint hij er serieus aan te sleuren. De 110 Italiaanse raspaardjes in deze DesertX blijken dus bovenmodaal levendig en geven je nooit het gevoel dat je power mist. Dat komt ook omdat de versnellingsbak wat korter is gegeared, zodat hij onderin extra direct is. Ook is er veel aandacht aan de bediening geschonken, zodat de koppeling nu echt met één vinger te bedienen is, wat geweldig is in het terrein, wanneer je altijd ‘stand-by’ moet staan met koppeling en rem.

Ontwikkelingschef David Previtera vertelde MotoPlus: “We hebben als Ducati natuurlijk een naam hoog te houden, dus hij moest in het terrein zijn mannetje staan, maar we wilden op straat geen concessie doen. Daar moest de DesertX alles doen wat je van een Ducati mag verwachten!”

En daar zijn ze ook met de soepele Kayaba-vering en de opmerkelijk goed functionerende Pirelli-banden erg goed in geslaagd, want op de mooie bochtige bergwegen van Sardinië hadden we geen moment het idee dat we op een motor vol compromissen reden. De machine stuurt op de weg lekker licht en strak en blijft onder alle omstandigheden ook mooi stabiel. De comfortabele vering brengt ook geen onrust in de motor, ook niet als je op het laatste moment voor een haarspeldbocht alle ankers uit moet gooien. En ook in het terrein blijkt de DesertX het geweldig goed te doen. Offroad rijdt de DesertX heel erg makkelijk en stabiel, waarbij de setting van alle elektronische hulpsystemen ook zeer geslaagd is. Bij elk van de zes rijmodi heeft de fabriek een voorkeurselectie gemaakt qua vermogen, tractioncontrol, motorrem, gasreactie en ABS, waardoor de machine zich onder alle omstandigheden goed laat controleren. Zelfs de enorme en sportieve voorrem met twee 320 mm remschijven en heuse Brembo Stylema-remklauwen (menig sportieve motor kijkt er jaloers naar…) blijkt in het terrein niet teveel van het goede, waardoor de DesertX de spagaat van de Multistrada nòg verder weet op te rekken. Hij rijdt op straat waanzinnig goed en is dankzij de maximale belading van 240 kilo ook serieus  bruikbaar als tweepersoons-reismotor, maar weet aan de andere kant ook lekker onverschrokken door het terrein te knallen.

In MotoPlus 10 die vrijdag 13 mei verschijnt lees je de uitgebreide eerste test – inclusief een interview met projectleader David Previtera – van deze bijzondere nieuwe Ducati, die al op zeer korte termijn voor de prijs van € 18.790,- (B: € 16.590,-) bij de dealers staat.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws