Nieuws

Eerste indruk Ducati DesertX Rally

Bijna twee jaar geleden presenteerde Ducati de DesertX, de meest terreinvaardige Ducati. Maar die eer moet hij vanaf nu overlaten aan de nieuwe DesertX Rally, die dankzij de flink aangepaste Kayaba vering met langere veerwegen, de stevige endurowielen, een vlak rallyzadel en een hoog voorspatbord nòg meer offroad-georiënteerd is. In Marokko konden we er al een paar dagen mee op pad.

De DesertX Rally wordt aangedreven door een ongewijzigde Testastretta V-twin met 937 cc cilinderinhoud. Die levert maximaal 110 pk bij 9.250 tpm en een maximumkoppel van 92 Nm bij 6.500 tpm. De zesversnellingsbak heeft een quickshifter en ook de rest van de elektronica is dik voor elkaar met onder meer zes riding-modes, vier power-modes, Ducati Traction Control, vier modi voor het Bochten-ABS, Ducati Wheely Control, Engine Brake Control, Ducati Quick Shift up & down en cruise-control.

De aangepaste Kayaba-vering zorgt bij de Rally-versie voor het grootste verschil, zowel in het rijden als in de prijs. Die vering neemt namelijk het leeuwendeel van de stevige meerprijs van het rallymodel voor zijn rekening, want hij kost met zijn prijs van € 25.490,- maar liefst 5.800 euro meer dan het ook al niet bijster goedkope basismodel! Maar daarvoor krijg je dan ook wel het neusje van de zalm op veringgebied: een in motorcross en rally’s beproefde en volledig instelbare KYB-vork met 48 mm vorkpoten, closed-cartridge demping en dure coating op de vorkpoten voor bijna wrijvingsloze bewegingen. De poten zitten vastgeklemd in hele stevige gefreesde kroonplaten, met daarbovenop een instelbare Öhlins-stuurdemper. Ook achter is de schokdemper state-of-art, en op alle manieren instelbaar. De veerweg van de Rally-versie bedraagt 250 en 240 mm en daarmee heeft de machine aanzienlijk meer grondspeling onder de (nu van carbon gemaakte) carterplaat als het basismodel.

Keerzijde is dat ook de zithoogte groeide van een al niet eens zo misselijke 875 mm naar een stoere 910 mm. Zeker met kortere benen moet je de DesertX echt ‘bestijgen’, en ook de dikke benzinetank hoog bovenop de motor werkt in dit kader niet mee: je merkt duidelijk dat het zwaartepunt van de motor ook omhoog is gekropen. Dat maakt deze DesertX Rally dus een heuse ‘stoere-mannen-motor’. Bovendien vraagt hij door dat hogere zwaartepunt en het totaalgewicht van 221 kilo een stevige hand bij het sturen, zeker op lagere snelheid in het terrein. Dan voelt hij zelfs wat ‘old-skool’ aan. Gaat het harder dan komt de meerwaarde van de dure vering met z’n lange veerwegen duidelijk naar voren. Die functioneert dan subliem: soepel aansprekend en veel reserve tegen doorslaan. Ook de stabiliteit is opmerkelijk en lelijke kontenwippers komen amper voor als je voluit door diepe gaten knalt.

Maar in zijn geheel is de nieuwe Ducati DesertX Rally een machine voor de happy few. En dat kan slaan op je portemonnee òf op je rijvaardigheid. Het is geen allemansvriend, maar als je er bewust voor kiest om bijna 6.000 euro meer uit te geven voor – met name – de aangepaste vering, dan hoeven we eigenlijk verder niets uit te leggen. Als je het onderste uit de kan wilt, als je eigen rijvaardigheid voldoende is en als je bovendien in staat bent om deze spierballen-machine te mannen, dan zul je niet teleurgesteld zijn. Twijfel je hierover, dan is de basis-versie waarschijnlijk een betere keus.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws