Eerste indruk: BMW K1600-lijn
Je hebt bij BMW luxepaardjes als R1250GS Adventure of R1250RT, maar er is altijd nog een overtreffende trap en die heet bij de Duitsers de ‘K1600-Reihe’. Met vier modellen, de GT, GTL, B en Grand America, is deze sjieke zescilinder in dik tien jaar tijd uitgegroeid tot een heus modelplatform. Voor dit modeljaar heeft de dikke zescilinder-krachtbron de Euro5-horde genomen en zijn er links en rechts nog wat snuisterijen aan de toch al niet kinderachtige uitrusting toegevoegd. We maken kennis onder een aangenaam Spaans zonnetje in de omgeving van Malaga.
Zonder echt in het diepe te duiken wat ze bij BMW precies aan de zescilinder hebben veranderd om aan die Euro5-norm te voldoen – daarvoor lees je de eerste test in MotoPlus 4 – kunnen we wel melden dat de prettige bijwerking van deze ingreep is dat het gelijk gebleven topvermogen van 160 pk nu 1.000 toeren eerder tot je beschikking staat (bij 6.750 toeren) en dat er 5 Nm koppel bij is gekomen. Het maximum aantal newtonmeters is gestegen van 175 naar 180 Nm bij hetzelfde toerental als voorheen, 5.250 tpm. Fietsen we in vogelvlucht door de andere noviteiten, dan is er nu standaard anti-slip-regeling (MSR) aan boord, kijk je breedbeeld-tv op het enorme 10,25 inch TFT-kleurenscherm (al bekend van de huidige R1250RT natuurlijk), zit Audio System 2.0 af-fabriek op de GTL en Grand America en zien we een nieuwe led-koplampunit, adaptief uiteraard. En laten we het ‘welcome light’ niet vergeten, dat gezellig gaat branden als je de K1600 van afstand inschakelt, zodat je ‘m in het donker niet voorbij loopt. Je bent een motorfiets van superlatieven of niet natuurlijk….
En superlatieven kom je tekort om het wonderbaarlijke karakter van die majestueuze Duitse zescilinder, toch het onbetwiste pronkstuk van deze modelserie, te omschrijven. Dat blijft een ultieme droom van power en souplesse. Kracht en macht, en zo trouw als een kwispelende labrador. Alleen de akoestische uitwerking van de dotjes gas die je geeft bij rustig manoeuvreren is als een spreekwoordelijk engeltje dat over je trommelvliezen piest. Maar die zespitter gedijt het best bij ruimte en gelukkig is de kuststreek rond Malaga gezegend met heerlijk brede stuurwegen, waar je hem lekker schakellui van onderuit kunt uitlaten. Zitcomfort? Top! Je zou thuis wel een complete bank van dat zadel willen. Stuurgemak? Beide, sturen én gemak! Ondanks het toch best wel imponerende formaatje slagkruiser – de Grand America, de zwaarste, zet rijklaar even 370 kilo op de schaal – stuurt zo’n K1600 toch opvallend makkelijk en heel vanzelfsprekend, en als je er goed voor gaat zitten kun je er ook nog best sportief mee boenderen. Vooral met de GT dan, de drie andere varianten lenen zich daar om verschillende redenen in iets minder mate voor. Wat ze allemaal dan weer gemeen hebben, is het Dynamic ESA ‘Next Generation’ elektronische veersysteem, dat het wegdek ‘digitaal’ biljartlakenglad voor je strijkt. Heerlijk, zweven langs de Spaanse kust op een K1600-tapijt. La bella vita, maar dan in Spanje!
Benieuwd naar het hele verhaal? Dat lees je in MotoPlus 4, die op vrijdag 18 februari verschijnt.