Eerste indruk: BMW CE 02
Na de CE 04 komt BMW twee jaar later met diens kleine broertje: de CE 02. Net als zijn voorganger een elektrisch aangedreven tweewieler die met 11 kW geschikt is voor het A1-rijbewijs. Wat de door BMW genoemde ‘eParkourer’ onderscheidt van de conventionele 125cc’s is het koppel van 55 Nm, dat in allebei de standaard rijmodi Flow en Surf wordt afgegeven. In Lissabon ontdekken we hoe leuk dat kan zijn in druk stadsverkeer!
Dat de elektro-BMW een bijzondere fiets is, wordt al bij een eerste blik duidelijk. De tweewieler oogt erg futuristisch en combineert motor-DNA met dat van een BMX-fiets, aldus BMW. Verder lijkt de CE 02 door zijn 14-inch wielen opvallend klein en laag, maar eenmaal in het zadel valt dat eigenlijk best mee. Zelfs met mijn 1.92 meter zit ik vrij comfortabel op de eParkourer, met een ontspannen maar actieve zithouding.
Het compacte 3,5-inch TFT-scherm geeft aan dat de CE 02 er klaar voor is en met een voorzichtige draai aan de gashendel rolt de BMW langzaam vooruit. Ik besluit rustig in de laagste van de twee standaard rijmodi te beginnen: Flow. Al bij het eerste stoplicht blijkt dat die helemaal niet zo rustig is. Als het stoplicht op groen springt en het gas open gaat, katapulteren 55 newtonmeters de 132 kilo rijklaargewicht probleemloos naar het volgende verkeerslicht. Wat een power voor een A1-fiets! Waar je bij een 125cc-verbrandingsmotor echt toeren moet draaien om een beetje te versnellen, speert de BMW er al vanuit stand ‘op volle toeren’ vandoor. En dat is leuk! Niet alleen vanuit stilstand, ook bij het inhalen van het langzaam rijdende verkeer komt die kracht goed van pas.
Zo mooi als de karakteristieke gebouwen in Lissabon zijn, zo slecht zijn de wegen. Asfalt met grote gaten en klinkers met flinke kuilen wisselen elkaar af. De vering is af-fabriek wat aan de zachte kant afgesteld, maar filtert de oneffenheden in de straten van Lissabon er mooi uit. Wil je toch wat finetunen, dan biedt de achterschokdemper nog de mogelijkheid tot het aanpassen van de veervoorspanning.
De CE 02 is een allesbehalve dertien-in-een-dozijn motorfiets, getuige niet alleen de speelse optiek, maar ook opvallende frivoliteiten als twee sets voetsteunen. Eén set is gepositioneerd achter de aandrijfunit, de ander ervoor. Met de voeten op de achterste steunen voelt de BMW wat meer aan als een soort supermotard, terwijl het bij de voeten op de voorste steunen meer een cruiser-gevoel geeft.
En zo zijn er nog legio meer zaken waarmee deze opvallende Duitser de aandacht weet te trekken. Wat allemaal, dat lees je in de uitgebreide eerste test van de BMW CE 02 in MotoPlus 5!