Nieuws

Eerste indruk Bimota Tesi H2

Men neme een gesoigneerd rijwielgedeelte luisterend naar de illustere naam Tesi en combineert dat met het welhaast psychopathische supercharged blok van een Kawasaki H2. Het resultaat? De 231 pk sterke, schunnig mooie en technisch hoogst bijzondere Bimota Tesi H2. En daarmee mochten wij een blokkie om op het Autodromo di Modena!

Ongeacht of je ‘m mooi vindt of niet, want toegegeven het extreem hoekige lijnenspel zal zeker niet bij iedereen even goed in de smaak vallen, boeiend is deze eerste schepping van Bimota na de heropstanding in 2019 ontegenzeggelijk. Niet vanwege de gelimiteerde oplage van 250 stuks, en ook niet vanwege het bijna hallucinante prijskaartje van € 75.070,- (België € 64.733,33). Nee, puur vanwege het feit dat de Tesi H2 meer kunstwerk dan motorfiets is. De 998cc vier-in-lijn van Kawasaki met mechanische compressor (met een laaddruk van 1,41 bar), die goed is voor 170 kW (231 pk) bij 11.500 toeren en 141,7 newtonmeter koppel, is al een absolute bijzonderheid op zich, maar sneeuwt volledig onder bij de talrijke andere mechanische hoogstandjes. Alles functioneel, maar tegelijkertijd ook wonderschoon uitgevoerd zodat het tevens een esthetisch doel dient. De naafbesturing, met zes draai-/scharnierpunten tussen stuur en wiel, ligt natuurlijk het meest voor de hand, maar ook het complete rijwielgedeelte is allesbehalve doorsnee te noemen. Voor en achter een swingarm, twee centraal achter het blok geplaatste Öhlins TTX36 schokdempers, excentrisch verstelling van de rijhoogte en voetsteunen. Overal waar reguliere fabrikanten rechtsaf slaan, gaat Bimota links, en andersom. En dat doet het met de meest hoogwaardige componenten en exclusieve materialen, die nagenoeg allemaal bij lokale partijen worden betrokken.

De Tesi H2 is er in twee, allebei even mooie kleurstellingen: een tricolore en lekker duistere carbon uitvoering. Beide staan tot de beschikking voor de kortstondige rendez-vous op het Autodromo di Modena. Een kleine mate van nervositeit steekt toch wel de kop op wanneer de viercilinder zijn eerst uitingen van levensvreugde maakt. Het circuit is op zijn zachtst gezegd nogal compact van aard en daarmee zeker niet de beste omgeving voor een 231 pk sterke tweewieler op nieuwe banden. Met een hele rambam aan elektronische hulpsystemen aan boord, moet het echter wel goedkomen. Al moet er wel eerst worden overgeschakeld van de meest liberale stand 1 van de tractiecontrole naar de vroeger ingrijpende stand 3. Stand 1 blijkt namelijk lang niet afdoende om het geweld van de vierpitter in toom te houden. Het blok schiet met zo’n explosieve kracht richting begrenzer bij 14.000 tpm, dat je je enkel kunt vastklampen aan de clip-ons, onderwijl een schietgebedje prevelend. Een ruime 230 km/uur meldt het TFT dashboard als topsnelheid aan het eind van het toch behoorlijk bescheiden rechte eind. Waarna het tijd is voor de Tesi om zijn grootste troef uit te spelen!

De Tesi H2 laat je flink werken en presenteert zich op alle vlakken als een machine van extremen. Benieuwd naar het hele verhaal? Je leest alles over deze waanzinnige exoot in MotoPlus 22/2022!

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws