Nieuws

Een nieuwe MP3

Meer voor een autoblad, want voor een autorijbewijs. Maar misschien interessant genoeg om door te geven aan een familielid of zo:

Met de Piaggio MP3 introduceerde Piaggio acht jaar geleden ’s werelds eerste motorscooter met dubbele voorwielen die kort daarna ook met het autorijbewijs B bestuurd mocht worden. Anno 2014 lanceert Piaggio op basis van het ongekende succes van die MP3 – met 150.000 verkochte exemplaren wereldwijd – een compleet nieuwe MP3. Voorzien van geavanceerde veiligheidsfeatures (ABS en traction control), nog meer comfort, meer ruimte, een nieuwe styling, de laatste technologieën én een nieuwe  high-performance motor met nog krachtigere en efficiëntere prestaties. Wat gebleven is? Ook deze nieuwe MP3 mag met het autorijbewijs B bestuurd worden.

 

Nieuw frame, nieuwe body, nieuwe functies

 

De restyling van de MP3 biedt de bestuurder en passagier nog meer comfort. Het zadel is geoptimaliseerd en is vlakker en comfortabeler geworden. Door een gewijzigde, ruimere zitpositie kunnen de benen van de bestuurder nu verder weg en relaxter geplaatst worden en vinden bestuurders van uiteenlopende afmetingen een geschikte zitpostie. Niet alleen de bestuurder profiteert van die vernieuwingen, ook de passagier vanwege de toegenomen ruimte en een meer relaxte zithouding, zowel in de stad als tijdens toerritten.

 

Onder het zadel is het grote opbergcompartiment – inclusief een 12V-aansluiting, verlichting en bekleding – verder geoptimaliseerd. De ruimte is rechthoekiger geworden en verder geoptimaliseerd voor praktisch gebruik, bijvoorbeeld voor het opbergen van twee volwaardige helmen of een laptoptas. Voor aanvullende bergruimte kan op de vlakke achterzijde een optionele topkoffer worden gemonteerd.

 

Nieuw veiligheidsniveau – ‘s werelds eerste driewielige motorscooter met ABS/ASR

 

Ooit was de Piaggio MP3 ‘s werelds eerste motorscooter met drie wielen. Vandaag de dag is de nieuwe Piaggio MP3 ‘s werelds allereerste driewielige motorscooter met een ABS remsysteem en een geïntegreerd ASR (Acceleration Slip Regulation) traction control systeem. Het ABS is speciaal voor de MP3 ontwikkeld en maakt gebruik van een Continental besturingssysteem en drie remkanalen om de remkracht op alle drie de wielen individueel te kunnen bepalen. De nieuwe MP3 heeft schijfremmen op alle wielen, waarbij het formaat van de remschijven is gegroeid van 240 tot 258mm, voor nog meer stopkracht en een verkorte remweg. Aanvullende veiligheid en een soepelere wegligging worden gegarandeerd door de nieuwe, grotere  vijfspaaks voorwielen (12 tot 13 inch).

 

Nieuwe stijl

 

De Piaggio MP3 heeft een compleet nieuwe look gekregen, met modernere en meer elegante accenten. Het voorscherm doet denken aan dat van het origineel, maar heeft een geheel nieuwe vorm. Het nieuwe rookgrijze windscherm biedt nog meer bescherming en kan in drie hoogten worden ingesteld. De koplampen en knipperlichten zijn nieuw, evenals de dagrijverlichting met zeven efficiënte LEDs.

 

Ook het stuur is herontworpen, evenals het moderne instrumentarium met twee conventionele ronde klokken en een multifunctioneel digitaal display met gegevens over het brandstofverbruik (gemiddeld en actueel), de gemiddelde en topsnelheid, het brandstofniveau, de reistijd, de buitentemperatuur en een ‘ice alarm’ dat waarschuwt voor een lage asfalttemperatuur. Het optionele Piaggio Multimedia Platform biedt met behulp van een smartphone nog meer inzicht in de prestatiegegevens en het functioneren van de MP3 door de smartphone via Bluetooth te koppelen aan de ECU van de MP3. Daarmee verandert de smartphone in een ‘second screen’ inclusief een slimme navigatiefunctie. Handig is ook het nieuwe opbergvak boven het instrumentarium, inclusief een USB-aansluiting voor het opladen van een smartpone of andere mobiele apparaten.

 
Aan de achterzijde is de body van de nieuwe Piaggio MP3 compleet nieuw ontworpen, op basis van een design dat is geïnspireerd op dat van de GT maxiscooters van Piaggio, en meer specifiek de Piaggio X10. De achterzijde is meer gestroomlijnd en dynamischer, met elegante accenten. Het remlicht en de reguliere verlichting vertrouwen op LED-technologie.

 

Nieuwe motor met geavanceerde technologie

 

De nieuwe watergekoelde 500cc vierkleppenmotor met elektronische brandstofinjectie is de krachtigste in deze klasse (vermogen: 29,5 kW/40,1 pk; koppel: 45,5 Nm) en is nu gekoppeld aan een elektronisch multimap ‘Ride-by-Wire’ systeem, dat zorgt voor een verbeterde vermogensafgifte en een soepeler rijgedrag. Daarbij kan de bestuurder een voorkeur aangeven voor optimale prestaties of brandstofbesparing via een druk op een knop op het stuur. De souplesse van de motor bij lagere toerentallen is aanzienlijk verbeterd, evenals het brandstofverbruik. Ook het uitlaatsysteem is compleet vernieuwd om het uitlaatgeluid verder terug te dringen en een meer harmonieuze sound te creëren. De nieuwe configuratie van de CVT-transmissie draagt eveneens bij aan het verder beperken van het brandstofverbruik en zorgt voor soepeler optrekken vanuit stilstand door de koppeling geleidelijker aan te laten grijpen.

 

Prijzen nieuwe Piaggio MP3

 

Net als voorheen is de Piaggio MP3 leverbaar in een exclusieve Business-uitvoering of de meer dynamische Sport-versie, die zich met name in kleurstelling en op details van elkaar onderscheiden. Beide modellen zijn per direct te bestellen via de officiële Piaggio-dealers.

 

Vanafprijzen

 

MP3 Sport 300 LT ABS – 2014 €   9.179,00
MP3 Sport 500 LT 2014 € 10.299,00
MP3 Sport 500 LT – ABS 2014 € 10.959,00
MP3 Business 300 LT – ABS 2014 €   9.179,00
MP3 Business 500 LT 2014 € 10.299,00
MP3 Business 500 LT – ABS 2014 € 10.959,00

 

 

Gerelateerd nieuws

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

13 december, 2024

Inmiddels ligt MotoPlus 24 alweer in de winkelschappen en bij je thuis op de mat. De laatste van het jaar alweer en ...

Overig nieuws