Nieuws

Een nieuw record op de MOTORbeurs in Utrecht

IMG 1883

WARMDRAAIEN | Met de ‘Russische beer’ – de ijzig koude wind die Nederland geselde – voor de deur, was de Motorbeurs in Utrecht gelukkig hartverwarmend. Het bezoekersaantal was vergeleken met vorig jaar ietsje minder, wellicht door die ijzige kou én de voorjaarsvakantie waarin een miljoen mensen gaan skiën. En de entree-, parkeer- en cateringprijzen lijken hun plafond zo langzamer hand ook wel bereikt te hebben.

Maar gelukkig mogen we constateren dat het motorrijden weer populair wordt. Voorafgaand aan de Motorbeurs haalde het groeiende aantal motorrijders zelfs de tv-journaals en ook Paul de Leeuw schreef in zijn dagblad-column op zijn kenmerkende onnavolgbare wijze zelfs over zijn zoektocht naar een motor. Afgesloten Lekdijken en bendes die zich graag als ‘motor club’ afficheren ten spijt, ontdekken dus steeds meer mensen wat u en ik allang weten: dat motor rijden een heerlijke hobby is. En de gemiddelde motorrijder mag dan wel ouder worden, ik zag op de Motor beurs gelukkig ook erg veel twintigers en dertigers!
Het viel wel op dat de Motorbeurs langzamerhand transformeert van een braderie-achtige koopjes beurs (waar je met megakortingen een helm, pak of handschoenen kon scoren) naar een informatieve, volwassen beurs, waar je met de hele familie naartoe kunt.

Wij schonken in het beursweekend bijna 4.000 gratis koppen koffie aan abonnees en konden verder exact 1.127 nieuwe abonnees noteren, een absoluut record! Ook vanaf deze plek van harte welkom bij de club. Abonnees zijn de basis van ons blad; zij zijn onze stabiele achterban en door hen konden we van een nieuwkomer op de markt in 2006 – weet u het nog: een stand van drie vierkante meter, gevuld met twee pallets bladen om uit te delen? – uitgroeien tot Nederlands grootste motormagazine met elke twee weken een oplage van 27.000. Plus bijna 30.000 Facebook-volgers, 24.000 nieuwsbrief-lezers en 57.500 maandelijkse website-bezoekers, die daar bijvoorbeeld onze 2.000 online-motortesten nalezen.

De meest gestelde vraag op onze stand na ”Kan ik abonnee worden?” was trouwens: ”Weet u waar de Honda-stand is?” Honda is de grootste motorfabrikant ter wereld en in onze contreien rijden de meeste motorrijders ook op dat merk, maar het schitterde door afwezigheid. Enkele jaren geleden schreef ik op deze plaats al eens dat het zelfs voor Honda belangrijk is om zichtbaar te blijven. Het gezegde luidt niet voor niets: ‘uit het oog, uit het hart’. En de Motor beurs is één van die plekken waar je echt zichtbaar kunt zijn. Ik begrijp dat er zelfs binnen grote bedrijven keuzes gemaakt moeten worden, maar om te oogsten in het seizoen moet je in het voorjaar wél zaaien en daarvoor lijkt mij de Motor beurs toch een uitstekende plek. Waar anders komen er duizenden mensen jouw motoren bekijken? Bovendien wil je als merk natuurlijk ook je eigen merkrijders ontvangen en ze informeren over vernieuwde modellen zoals bijvoorbeeld de GoldWing en Africa Twin, modellen die nu werden gemist op de beurs.

< WIJ KONDEN OP DE MOTORBEURS UTRECHT 1.127 NIEUWE ABONNEES VERWELKOMEN, EEN ABSOLUUT RECORD! >

En elke merk rijder wil ook even trots kunnen rondstruinen bij ‘zijn merk’. En wellicht een folder meenemen omdat er diep in het achterhoofd al iets sluimert over een nieuwe motor… Of om thuis bij weg te dromen: als die Gaston van de Nationale Postcode Loterij ooit een keertje aan jouw voordeur staat, dan weet jij alvast welke motor er gaat komen! Ook Triumph schitterde trouwens door afwezigheid, maar dat merk werd op de een of andere manier nauwelijks gemist, hun hele vloot vernieuwde modellen ten spijt. Dat benadrukt dus hoe belangrijk het voor merken is om in the picture te blijven, zeker op een beurs die gonst van de positieve energie.

Die twee wegblijvende merken deden mij een beetje denken aan het legendarische NOS-interview met wielrenner Bram Tankink in de Tour de France. Hij miste de Tour-start toen hij nog uitgebreid stond te keuvelen. ”Moet je niet gaan Bram, de rest is al weg!”, riep de verslaggever nog. Hahaha, lachte Bram. Om even later verschrikt om zich heen te kijken en te zien dat de rest inderdaad allang was vertrokken…

Eric Bulsink, Hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws