Nieuws

Een massa motorrijders

In China is motorrijden nog steeds een zwaktebod. Motorrijden is daar goedkoper dan het openbare vervoer. En er zijn miljoenen motorrijders in China.

Een keer per jaar hebben die vrij. Dan gaan ze van uit de grote steden waar ze werken terug naar het platteland waar ze vandaan komen.

Chunyun, zoals de Chinezen deze enorme migratienoemen, is een jaarlijks terugkerend transportdrama voor de hondrdduizenden fabrieksarbeiders-met-een-motorfiets, die weer, wind en gevaarlijke wegen trotseren.

De volksverhuizing per motor is nog maar een vrij recent fenomeen. Een paar jaar geleden zijn er ruim honderd mannen en vrouwen uit Zuid Chinese fabrieken mee begonnen mee: ze rijden op hun motorfietsen naar hun geboortedorp. Het is de allergoedkoopste manier om thuis te komen.

De documentaire ‘1750 Kilometer’, die een jong echtpaar volgt tijdens hun tocht huiswaarts, dwingt respect af voor die motorrijders. Sommige mensen boemelen dagenlang met een gangetje van zestig-zeventig, als het meezit tachtig door de regen, koude mist of natte sneeuw. Op hun saaie route zijn de plaspauzes, de nocotinestops en een periodiek vuurtje om de handen te warmen de ankerpunten. ’s Avonds liggen in de allergoedkoopste logementjes uitgeput op een plank onder een dun dekentje.

Hoe moeilijk de rit ook is, dit jaar zijn het  650.000+ motorrijders die de grote rit aan gaan. Gemeentes op de belangrijkste motorroutes hebben intussen speciale ‘motor-migranten-dienstverleningspunten’, waar bedrijven met een warm hart en een goed oog voor de PR-potentie van de migrant-en-route gratis producten aanbieden.Dit jaar gooit oliemaatschappij Sinopec er voor de eerste 10.000 motorrijders zelfs een gratis volle tank tegenaan.

Laten wij dus maar eens uit onze gemakkelijke stoel opstaan, naar de schuur lopen en de motorhoes van onze trots optillen en tegen de tank fluisteren: “Wat hebben wij het toch goed”.

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Kofferset voor R1300GS

Kofferset voor R1300GS

14 september, 2024

Een reisbeest pur sang als de BMW R1300GS kan eigenlijk niet zonder kofferset. Vond klaarblijkelijk ook Wunderlich, ...
Toppak van Touratech

Toppak van Touratech

13 september, 2024

De naam Compañero is al sinds jaar en dag bekend in het Touratech-gamma, met deze Rambler Pro-uitvoering voegt de ...
Eerste test: Segway E300SE

Eerste test: Segway E300SE

12 september, 2024

Segway kennen we als merk sinds 2001 van de opmerkelijke zelf-balancerende tweewieler HT. De laatste jaren timmert ...

Overig nieuws