‘Echte’ 500-Harley uit China
Het lijkt er op dat de nieuwe Harley-Davidson X500 afkomstig is van het Chinese QJ Motor. Technisch schijnt deze nieuwe ‘yank’ nauw verwant te zijn aan de Benelli Leoncino 500.
Een kleine Harley-Davidson met een 350cc eencilinder zwerft sinds 2019 al door diverse media. Die zou X350 gaan heten. Parallel aan die machine werd blijkbaar de Harley-Davidson X500 ontwikkeld, die ook door QJ Motor in China geproduceerd zou moeten worden. QJ Motor is een merk van het Chinese Qianjiang-concern, waartoe ook Benelli sinds 2005 behoort. En die nieuwe X500 van Harley-Davidson lijkt nauw verwant aan de Leoncino 500 van Benelli. De 500 cc paralleltwin is goed voor 48 pk bij 8.500 toeren en 46 Nm bij 6.000 toeren, waarmee het dus met een A2-rijbewijs gereden kan worden. Euro5 en een zesversnellingsbak zijn tegenwoordig verplichte kost, evenals ABS, in dit geval van Bosch. Het blok hangt in een stalen frame en aan de voorzijde zit een 50mm-upside-voorvork. Of die vork bij de Harley net als bij de Benelli instelbaar gaat zijn, is niet bekend. Ook de swingarm is van staal, de monoschokdemper steunt er direct op af. Opvallend is de dubbele schijfrem voor met radiaal gemonteerde remklauwen. Of dat, net als bij de Benelli, Brembo’s zijn of remmen van Brembo-dochter Bybre of J.Juan valt niet goed te herkennen. Als deze machine echt alleen voor de Aziatische markt is bedoeld, dan liggen de goedkopere remmen het meest voor de hand.
In het design zijn stijlelementen van zwaarder Harley’s te herkennen. In dit geval is dat natuurlijk niet gekopieerd, maar volledig legitiem, want de X500 mag dan wel in China geproduceerd gaan worden, het is een ‘echte’ Harley-Davidson. De ronde led-koplamp is aan de onderste kroonplaat gemonteerd en doet denken aan die van de XR1200. Het kontje zou zo van de huidige Fat Bob kunnen komen, terwijl de kentekenplaathouder geheel in stijl aan de swingarm is gemonteerd. Ook de 3-1-knipperlichten achter komen uit de Harley-schappen.
Net als met de X350 mikt Harley-Davidson ook met de X500 in eerste instantie op de Aziatische markt. In Amerika en Europa liggen deze lichtere modellen, zoals eerder ook de in India geproduceerde Harley-Davidson Street 750, minder goed in de markt. Of de 350 en 500 ook naar Europa gaan komen, is nog niet bekend.