Nieuws

‘E10 brandstof is op lange termijn schadelijk in Euro4-motoren’

Dat E10 niet zomaar geschikt is voor iedere verbrandingsmotor, is inmiddels algemeen bekend. Maar dat zelfs Euro4-motoren moeten oppassen met de brandstof, is nieuw. Het is de conclusie van een vier jaar durend onderzoek naar de gevolgen van het gebruik van E10-brandstof.

De truc zit hem daarbij in de filters die sinds 2016 (met de verplichtstelling van Euro4) standaard op motorfietsen zitten. Deze filters vangen brandstofdampen uit de tank op, slaan ze tijdelijk op en voegen ze uiteindelijk weer toe aan het verbrandingsproces. Het idee hierbij is dat de brandstof volledig verbrand, waardoor er zo min mogelijk schadelijke stoffen verspreid worden. In de regel gaat het daarbij om actieve koolfilters, die de brandstofdampen verbinden in de koolstof. Als de motor loopt, en de uitlaatgasregeling actief is, worden deze filters drooggezogen en worden de dampen toegevoegd aan de inlaatlucht voor verbranding.

Met Euro98 en Euro95 gaat dit prima. Maar met E10 blijkt dat de filters meer te lijden hebben dan gedacht. Dat heeft het Fraunhofer-Institut für Umwelt-, Sicherheits- und Energietechnik (UMSICHT) is samenwerking met de Universiteit van Siegen ontdekt. Bij een onderzoek naar de langetermijeffecten van E10 brandstof op de filters blijkt namelijk dat de E10-dampen de filters sneller beschadigen dan gedacht. Beide partijen pleitten er daarom naar om het testen van dit soort actieve koolfilters onderdeel uit te laten maken van een beurt.

Om de langetermijneffecten te onderzoeken, werd een speciale testinstallatie ontwikkeld, waarmee het mogelijk is om tot wel 300 cycli van de actieve-koolstoffilter te testen. Qua tijd komt dit overeen met de levensduur van een gemiddelde personenauto. Een belangrijk aspect bij de test, was de invloed van water op de filters. E10 heeft namelijk de nare eigenschap hydrofiel te zijn. Oftewel: het trekt water aan. Tijdens de tests bleek dat juist deze eigenschap desastreus is voor de actieve koolfilter. Naar mate de motor langer op E10 loopt, neemt de filtercapaciteit van de actieve koolfilter namelijk zienderogen af. Veel sneller dan bij Euro95 het geval was.

Dit heeft niet direct een nadelig gevolg voor de motorfiets, maar wel op de algehele gezondheid. Doordat de filtercapaciteit afneemt, kunnen er bij het droogtrekken van de filter namelijk kankerverwekkende koolwaterstoffen vrijkomen. Dat maakt E10 direct een stuk minder milieuvriendelijk dan geadverteerd wordt. Of het onderzoek gevolgen gaat hebben op het aanbieden van E10, moet nog blijken. Een filter is immers een slijtageonderdeel. Dat is ook het oordeel van de onderzoekers. Zij laten weten dat de resultaten geen reden zijn voor directe paniek. Maar het maakt wel duidelijk dat de filters vaker gecontroleerd en vervangen moeten worden.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws