Nieuws

Duurzaam motorrijden

De trend om weer zelf wat te doen, om caferacers te maken zet blijkbaar door. Het is een wat nostalgische trip om terug te keren naar de basis van het motorrijden.  En het is de redding van heel wat (Japanse) klassiekers uit de tachtiger jaren, die technisch nog lang niet aan het eind van hun latijn waren (want ook in die jaren was een Japanse motorfiets doorgaans goed voor 100.000+ km), maar die uiterlijk wel zo ver van showroomstaat waren geraakt dat ze feitelijk allemaal op demontage of export naar Polen stonden te wachten. Zelfs projecten uit de zestiger en zeventiger jaren kunnen een – betaalbare – basis zijn. Om een leuke, hoogst persoonlijke café racer te maken is niet veel geld, kennis en kunde nodig. Met rustig nadenken, wat goede wil en behapbare aanpassingen kom je een heel eind.

Er zijn intussen een paar gespecialiseerde aanbieders van café racer spul, maar je lokale motorsloop kan ook een perfecte onderdelen leverancier zijn. En dat je schepping het qua prestaties op bijna alle punten vet verliest van een moderne motor,  maakt hij ruimschoots goed door zijn fun factor. Denk bij aanschaf van een technisch gezonde basis aan prijzen vanaf 600 euro. Laat het eens 1500 euro zijn voor een Gold Wing, want dat mag ook. En voor de rest kun je het zo gek en duur maken als je wilt. Een idee voor deze winter misschien?

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws