Duurtest eindverslag Honda GL1800 Gold Wing
Sinds 1975 zorgen de gouden vleugels van Honda’s Gold Wing voor leven in de toerwereld, een genre dat dik 45 jaar terug met de GL1000 tot leven kwam. GL als in Grand Luxe. Aan die toerluxe in optima forma werd in 2018 een nieuw hoofdstuk toegevoegd met de komst van een hagelnieuwe GL1800, die werkelijk helemaal vanaf de grond af aan nieuw was opgebouwd!
Een rasechte kilometervreter en een machine bij uitstek om aan een uitgebreide duurtest te onderwerpen. Bij een Honda in het algemeen en bij een Gold Wing in het bijzonder mag je goede kwaliteit verwachten en dus waren we extra benieuwd of deze volledig nieuw op de wielen gezette machine echt heel zou blijven. En dan niet over de gebruikelijke testafstand van 50.000 kilometer, bij deze oertoerder zouden we een ton op de teller rijden, voor hij helemaal uit elkaar zou worden gehaald. En zo kwam op 17 april 2018 een volledig nieuwe 1800 met slechts 333 kilometer op de klok in dienst als duurtestmachine. Gedurende de test bleek het de bijna perfecte reismetgezel en hij verzamelde dan ook snel, effectief en haast onopvallend zijn kilometers. Die 100.000 kilometer hadden we makkelijk in drie jaar bijeen kunnen rijden, maar helaas mocht het niet zover komen.
Na 628 dagen sloeg namelijk het noodlot toe en eindigde de Gold Wing na 62.699 kilometer in het rechter zijportier van een kleine SUV. Een treurig einde, maar gelukkig slaagden we er toch in het 122,5 kilo zware motorblok uit de niet meer rollende Gold Wing te lepelen, waarna we toch nog het inwendige van de verder onbeschadigde zescilinder aan een nauwgezette inspectie konden onderwerpen.
Onderdeelgroep voor onderdeelgroep werd gedemonteerd, zes zuigers en drijfstangen, zeven tandwielparen van de versnellingsbak, 24 kleppen enzovoort. Hoe alle delen er na dik meer dan een halve ton aan kilometers uitzagen? Je leest het allemaal in het duurtesteindverslag van de GL1800 in MotoPlus 20/2020 (vanaf 16 oktober in de winkel)!