Nieuws

‘Duitsland moet ook een >95dB-verbod krijgen’

Op enkele wegen in het Oostenrijkse Tirol worden sinds dit jaar motorfietsen met eens stationair-geluid van meer den 95 dB geweerd. Wie zich toch op deze wegen waagt met een machine die volgens de regels teveel geluid produceert, riskeert een boete van 240 euro. Aangezien het stationair-geluid van een motor nooit aan regels onderhevig is geweest, is het niet vreemd dat er felle kritiek kwam op het ‘geluidsverbod’. Maar en zijn ook voorstanders, onder meer in Duitsland.

Het geluidsverbod in Oostenrijk, dat officieel nog een proef is, is op 31 oktober 2020 afgelopen. Daarna wordt bekeken of het verbod inderdaad de gewenste effecten heeft gehad. De politieke partij Die Grünen wil die evaluatie niet afwachten. Zij hebben een plan ingediend om de >95 dBA-regel ook naar Duitsland te halen voor plaatsen die ‘het zwaarst getroffen’ worden door motorlawaai. Maar dat is niet alles. Zoals de partij het nu omschreven heeft, is de 95 dBa namelijk slechts het begin. “Als tijdens de testfase in Duitsland na drie maanden geen significatie geluidsreductie is bereikt, dan moet het geluidsniveau nog verder omlaag.” Dat zou betekenen dat nog veel meer volledig legale motoren, getroffen kunnen worden door de regel.

Met de maatregel wil de politieke partij indirect druk uitoefenen op fabrikanten. Het doel is om in de toekomst over het algemeen stillere motoren op de weg te hebben, die onder alle omstandigheden niet meer dan 80 decibel produceren. Of het gaat werken, is uiteraard nog de vraag. Die Grünen zijn een oppositiepartij in Duitsland. Iets dat pas vanaf volgend jaar kan veranderen, want dan gaat Duitsland weer naar de stembus.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws