Nieuws

Ducati Streetfighter V4: Sterkste productie-naked

Het tijdperk van de beresterke hypernaked lijkt losgebarsten. Krap tien uur nadat Kawasaki met haar nieuwe Z H2 in het naked bike segment voor het eerst de 200 pk barrière slechtte, doet Ducati daar nog een schepje bij bovenop. Een royale 208 pk en 123 Nm koppel heeft de vandaag gepresenteerde Ducati Streetfighter V4 namelijk. Het moet niet gekker worden!

Dat Ducati deze naakte V4 in de planning had, was uiteraard geen verrassing. De machine maakte dit jaar immers al zijn opwachting tijdens de Pikes Peak International Hill Climb. Zoals te verwachten leunt de nieuwe Streetfighter V4 zwaar op de Panigale V4. In tegenstelling tot zijn gekuipte broer, gaat de Streetfighter – hoe kan het ook anders voor een naked – een stuk kaler door het leven. Daarbij is het Ducati gelukt het rijklaargewicht behoorlijk laag te houden. Zo legt de Streetfighter V4 een nette 201 kilo op de weegschaal. Wie voor de meer premium Streetfighter V4 S kiest, kan daarbij zelfs twee kilo extra afstrepen.

Het naar voren aflopende lijnenspel, met de agressief vormgegeven koplamppartij geeft de Italiaan een ronduit pittig voorkomen. En dat vraagt natuurlijk ook om  passende prestaties. Nu zit het met dat laatste met de 1.103 cc Desmosedici Stradale 90° V4 wel goed, in Streetfighter-trim is het blok goed voor een dikke 208 pk bij 12.750 tpm en 123 Nm koppel bij 11.500 tpm. In combinatie met een drooggewicht van 178 kilo (S) resulteert dat in een bijna ontzagwekkende pk/gewichtsverhouding van 1,17 op 1. Nog indrukwekkender wordt het met de optionele Akrapovic-uitlaat, die het vermogen doet groeien tot 220 pk en tegelijk zes kilo van het gewicht afsnoept.

Om ervoor te zorgen dat dit vermogen zich optimaal naar de weg vertaalt, is de Streetfighter V4 uitgerust met winglets die ontwikkeld zijn door de aerodynamica-afdeling van Ducati Corse. Deze kleine vleugeltjes kunnen 28 kilo downforce generen bij 270 km/uur, waardoor het voorwiel ook bij hoge snelheid goed contact houdt met de weg. Daarnaast dragen ze bij aan de stabiliteit.

Uiteraard is ook Ducati’s nieuwste tweewieler volgehangen met elektronisch vernuft. Voor de naakte Italiaan behelst dat onder meer een 6D IMU, bochten-ABS en -tractiecontrole, Slide Control, wheeliecontrol, power launch, up/down quickshifter en Engine Brake Control. Deze systemen zijn geïntegreerd in drie standaard rijmodi, die middels een 5″ TFT-scherm te selecteren zijn. Klinkt goed!

Wat je neer mag tellen bij de dealer voor een Streetfighter V4? In Nederland 22.990,- euro voor de standaard of 26.590,- voor de ‘S’. In België heeft de Streetfighter V4 een prijs van 19.990,- euro, en kost de ‘S’ 22.990,- euro.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Yamaha YZF-R1 Rea-replica

Yamaha YZF-R1 Rea-replica

24 april, 2024

Yamaha maakte onlangs bekend dat de R1 niet wordt opgewaardeerd naar Euro 5+. Dit betekent dat de R1 in 2025 wordt ...

Overig nieuws