Ducati presenteert RR241 en CR241 conceptmodellen
Eind mei, iets met vogels en een ei, en Ducati dat op basis van de Scrambler even twee beauties van conceptmotoren laat zien: de RR241 en de CR241 in caféracerstijl. We bekijken ze graag van dichtbij.
Ducati omschrijft de CR241 zelf als de “natuurlijke evolutie van de Ducati Scrambler”. Een scrambler is het in ieder geval niet, caféracer dekt de lading beter. De CR241, ontworpen in de Centro Stile Ducati, benadrukt de veelzijdigheid van de technische basis van de Ducati Scrambler, hier gecombineerd met 17-inch wielen voor en achter en sportieve clip-ons inclusief bar-end spiegels.
De slanke, retro-stijl van de tank doet denken aan iconen uit Ducati’s geschiedenis, zoals de Pantah of de 750 SS. Met een afneembaar zadel voor de duopassagier doet het zadel denken aan de klassieke ‘Panettone’-zadels op sportmotoren uit de jaren zeventig. Er kan dus blijkbaar een solozadel van worden gemaakt. Het subtiele kleurenschema van de Ducati CR241 lijkt daarentegen haast een Brits understatement.
Het concept van de Ducati Scrambler RR241 is daarentegen volledig anders en meer offroad gericht. Hij heeft een haast rustiek ogend bagagerek op de tank, het bagagerekje achter kan worden uitgeschoven over de duozitplek en linksachter zien we ook nog klein, jerrycan-achtig koffertje. Toch oogt deze retro-enduro met de bijzonder dikke Pirelli Scorpion Rally banden op zijn eigen manier heel stijlvol, vooral ook door de vele aluminium onderdelen.
De hooggeplaatste uitlaatdemper is van Termignoni, terwijl het korte voorspatbord op dezelfde hoogte in de upside-down-vork zit. Maar waarschijnlijk het meest opvallende detail aan de Ducati Scrambler RR241 is de aluminium swingarm, die is overgenomen van de DesertX.
De technische basis voor de twee concepten wordt gevormd door de huidige Ducati Scrambler, aangedreven door een 803 cc luchtgekoelde L-Twin met twee desmodromisch bediende kleppen per cilinder en een maximum vermogen van 73 pk bij 8.250 tpm en een koppel van 65 Nm bij 7.000 tpm. Het stalen vakwerkframe is ook al zo’n Ducati-traditie, net als het moderne TFT-kleurenscherm in de cockpit.
De CR241 zou wel eens een nieuwe modelvariant in café racer-stijl kunnen worden. Het lijkt echter onwaarschijnlijk dat hij nog steeds de naam ‘Scrambler’ in zijn naam zal dragen. In ieder geval lijken zaken als de stroomlijndelen al klaar voor serieproductie. De Ducati RR241 zou ook een nieuwe modelvariant van de Ducati Scrambler kunnen worden, als retro-enduro met meer offroadpotentieel. Beide concepten zouden in de nabije toekomst in serieproductie kunnen gaan, mogelijk al in de loop van 2024.