Nieuws

Ducati Panigale V4 SP: Terugkeer van de ‘Sport Production’

Na jaren van afwezigheid pronken de letters SP (Sport Production) weer op een Ducati. En welke motor leent zich hier beter voor dan de Panigale V4. Dus zie hier de Ducati Panigale V4 SP, een zeer luxe en lichtgewicht uitvoering van de Panigale V4 S die gehuld gaat in een gloednieuw decors.

Motorisch is de machine identiek aan de Euro5-convorme 2021 Panigale V4 en V4 S. Want ook die twee motoren blijven gewoon in het gamma van Ducati. De 1.103 cc Desmosedici Stradale is in Euro5-trim nog steeds goed voor een duizelingwekkende 214 pk bij 13.000 tpm en 124 Nm koppel bij 9.500 tpm. De SP is wel op dieet gegaan, want hij is met een drooggewicht van 173 kilo precies 1 kilo lichter dan de Panigale V4 S.

Daarnaast beschikt de SP ook over een STM EVO-SBK droge koppeling, in tegenstelling tot de natte variant die op de V4 S zit. Door deze aanpassing kan de motor ook onder extreme omstandigheden op het circuit garanderen dat de anti-hop effectief werkt. Ook is het mogelijk de mechanische motorrem fijngevoelig af te stellen, door andere secundaire veren te installeren die verkrijgbaar zijn bij Ducati. Voor gebruik op het circuit wordt standaard ook een carbon koppelingsdeksel meegeleverd.

Andere fraaie zaken op de nieuwe SP zijn de gefreesde kroonplaat met daarop het productienummer van de motor, de tank van geborsteld aluminium en het V4 SP-logo op het zadel. Ducati zou Ducati niet zijn, als er op dit paradepaardje ook niet een overdaad aan carbon aanwezig was. Dus de SP is eveneens behangen met flink wat onderdelen die vervaardigd zijn uit het lichtgewicht materiaal. Onder meer de winglets, wielen en het voorspatbord zijn gemaakt van carbon. Verder heeft de motor verstelbare aluminium voetsteunen met carbon hielbeschermers, een eenzitter-zadel, remmerij van Brembo en een uitgebreide elektronicawinkel.

Standaard zijn de volgende hulpsystemen aan boord:

  • Bosch EVO Cornering ABS
  • Ducati Slide Control (DSC)
  • Ducati Wheelie Control EVO (DWC EVO)
  • Ducati Power Launch (DPL)
  • Ducati Quick Shift up / down EVO 2 (DQS EVO 2)
  • Engine Brake Control EVO (EBC EVO)
  • Ducati Electronic Suspension EVO (DES EVO
  • Ducati Traction Control EVO 3 (DTC EVO 3)

Ook de Ducati Data Analyzer+ met GPS-module wordt standaard meegeleverd. Met dit systeem zijn gegevens over de motorfiets snel een eenvoudig uit te lezen.

Voor het decors van de Panigale V4 SP heeft Ducati zich laten inspireren op de kleurstelling van de Ducati-motoren zoals deze gebruikt werden in de pre-seasons test voor de MotoGP en het SBK. De passend genoemde kleurstelling ‘Winter Test’ is daarom matzwart met rode accenten.

Wie een van de gelimiteerde SP’s wil hebben, zal er € 42.990 ( BE: € 37.000 ) voor neer moeten tellen. Hoeveel SP’s er gebouwd gaan worden, heeft Ducati niet bekendgemaakt.

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Yamaha teaser YZF-R9

Yamaha teaser YZF-R9

6 oktober, 2024

Begin dit jaar werd bekend dat de Yamaha R6 afgelost gaat worden door de nieuwe R9. Op 9 oktober moet er meer ...

Overig nieuws