Nieuws

Ducati onthult Multistrada Pikes Peak 2022

Motoren zijn niet langer welkom bij de heuvelklim van Pikes Peak, maar dat weerhoudt Ducati er niet van om een nieuwe Multistrada in Pikes Peak-uitvoering te lanceren. Neem dat lanceren gerust letterlijk bij een 170 pk sterke V4 die rijklaar 238 kilo (vier minder dan de V4S) weegt.

Net als met de vorige Pikes Peak-modellen verlegt Ducati het werkterrein van deze Multi van allroad naar asfalt, als enige van de Multistrada V4-fractie beschikt de Pikes Peak namelijk over een 17 inch voorwiel. Gelukkig maar, met een motorfiets van € 33.590,- (B € 29.290,-) duik je natuurlijk nooit van je leven met een gerust gemoed de modder in. De gesmede aluminium velgen van Marchesini illustreren de sportieve ommezwaai nog eens extra. Ze wegen 2,7 kilo minder dan de velgen van de Multistrada V4S en vormen de basis voor sportieve Pirelli Diablo Rosso’s IV (v/a 120/70-17;  190/55-17). Het verlaagde onafgeveerde gewicht maakt het stuurgedrag nog dynamischer.

Het rijwielgedeelte sluit net goed zo aan bij sportieve aspiraties. Ducati maakt gebruik van Öhlins’ elektronische Smart EC 2.0 veersysteem. Opmerkelijk genoeg heeft de Pikes Peak wel een vlakkere balhoofdhoek (64,3°) dan de gewone Multi V4 (65,5°). De zitpositie van dit duo verschilt eveneens. De Pikes Peak heeft hogere en verder naar achteren geplaatste voetsteunen om de maximale hellingshoek te vergroten. Bovendien staat het smallere stuur iets lager. Alles voor het betere sportieve gevoel.

De remmen delen hun sportieve genen met de Panigale V4. Vooraan bijten Brembo Stylema monobloc remklauwen zich vast in 330 mm grote schijven. Aan het meer dan potente V4-blok hoeft Ducati niets te veranderen. Een vermogen van 170 pk en 125 Nm vertellen wat dat betreft het hele verhaal.
Niet nieuw, maar elke keer toch weer aangenaam verrassend: kleppen stellen is pas nodig na 60.000 kilometer. De allesbeheersende elektronica gaat wel gedeeltelijk op de schop. De Pikes Peak krijgt naast de gebruikelijke rijmodi ook een Race Riding Mode. In die stand grijpt de begrenzer minder bruut in zodat rijders wel opschakelen, maar niet direct alle vermogen kwijtraken. Het complete elektronicapakket is indrukwekkend met: wheeliecontrol, bochten-ABS, adaptieve cruise-control en een dodehoek-assistent.

Flink wat carbon en een spectaculair kleurenschema transformeren de toch al niet misselijke Multistrada in een aandachtstrekker van de bovenste plank. Maar er is meer: speciaal voor de Pikes Peak haalt Ducati de enkelzijdige swingarm weer van stal. Samen met de op de Desmosedici GP ’21 geïnspireerde kleuren maakt het de machine af. Of is die rol toch weggelegd door voor de Akrapovič uitlaatdemper, het tweekleurig zadel of het smoke ruitje? Begin januari staat de sportieveling bij de dealers.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws