Nieuws

Ducati Multistrada V4, V4 S en V4 S Sport: state-of-the-art met 170 pk

Eindelijk heeft Ducati het doek van haar nieuwe allroad getrokken, dus zie hier de gloednieuwe Ducati Multistrada V4 2021. Een motor die meteen in drie verschillende uitvoeringen op de markt komt. Want naast de standaard Multistrada V4, is er ook een V4 S en een V4 S Sport.

De onderlinge verschillen tussen deze drie uitvoeringen, zitten hem vooral in de aankleding. Motorisch zijn ze namelijk identiek. Wat betekent dat ze allemaal het de nieuwe Grandturismo V4 in het vooronder hebben liggen. Een 1.158 cc metende  V4 (boring 83 millimeter, slag 53,5 mm), met een topvermogen van 170 pk bij 10.500 tpm en 125 Nm koppel bij 8.750 tpm. Tot zover niets nieuws onder de zon, want Ducati liet het blok onlangs al aan de wereld zien tijdens een aparte presentatie.

Het design van de Multistrada is nieuw, maar toch bekend. Een belangrijk aspect voor Ducati, want ze wilden dat de nieuwe motor direct als Multistrada herkenbaar moest zijn. Missie geslaagd, zullen we maar zeggen. Met zijn stoere en brede voorkant, die gecomplimenteerd wordt met een smal en ranke achterzijde, past de V4 perfect bij de rest. Om de nieuwste Multistrada-telg wel wat opvallender te maken, hebben de designers van Ducati gekozen voor strakke lijnen. Die zijn vooral goed te zien bij het kenmerkende kopje van de Multistrada V4. En op deze plek heeft Ducati nog een aandachtstrekker geïnstalleerd, want het dashboard van de nieuwe Multistrada V4 is een 5 inch TFT-display. Dit scherm laat alle benodigde informatie zien, is uitgerust met smartphone connectiviteit en kan ook gebruikt worden voor navigatie.

Bij de S-uitvoeringen is het display net iets luxer. Deze motoren zijn namelijk voorzien van een 6,5 inch display, dat gemaakt is van hetzelfde glas dat je tegenwoordig op smartphones tegenkomt. Hierdoor moeten zaken als reflecties en slecht zicht door direct zonlicht, verleden tijd zijn. Daarnaast beschikt het grotere scherm ook over de mogelijkheid om het scherm van je telefoon te ‘mirroren’

Op het display zijn tal van instellingen te zien, want Ducati heeft haar nieuwe vlaggenschip in de Multistrada-familie een flink elektronica-pakket gegeven. Zo beschikt de Multistrada V4 over vier rijmodi, keyless-start, bochten-ABS, tractie controle en wheeliecontrole. Wie voor een Multistrada V4 S (Sport) gaat, krijgt daarbovenop ook hillstart, bochtenverlichting, een quickshifter, cruise control en en dodehoekwaarschuwing. Over die laatste twee toevoeging hebben we al eerder geschreven, want de nieuwe Ducati is een van de eerste productiemotoren die radar-sensoren aan de voor- en achterzijde heeft.

Het rijwielgedeelte van de Multistrada V4 bestaat uit een aluminium monocoque-frame, dubbelzijdige swingarm met volledig instelbare monoschokdemper en 50 mm volledig instelbare upside-down voorvork. Die laatste twee zijn bij de S’en ingeruild voor een volledig elektronisch instelbare monoschokdemper met Skyhook-systeem en een eveneens volledig elektronische instelbare 50 mm upside-down voorvork met Skyhook-systeem. Rollen doet de Multistrada V4 op een 19 inch voorwiel en 17 inch achterwiel. De remmerij is afkomstig van Brembo en bestaat bij de V4 uit een dubbele 320 mm schijfremvoor met radiaal gemonteerde monoblock vierzuigerremklauwen. Aan de achterzijde zit een enkele 265 mm remschijf en zwevende tweezuiger remklauw.

Rijklaar, legt de nieuwe Ducati 240 kilo op de weegschaal. Dit is bij de S-uitvoeringen met hun elektronische vering, iets meer. De Multistrada V4 S weegt namelijk 243 kilo en de V4 S Sport 242 kilo. Die gewichtsbesparing op de V4 S Sport is debet aan het uit carbon vervaardigde voorspatbord en volledig titanium uitlaatsysteem van Akrapovic.

De Multistrada V4 zal beschikbaar zijn in het Ducati-rood met zwarte wielen. Bij de V4 S is er de keuze uit Ducati-rood en Aviator-grijs en de Sport is er in een Sport-kleurstelling. De prijzen beginnen vanaf € 22.390,-

 

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws