Nieuws

Ducati lanceert Streetfighter V2

Afgelopen jaar lanceerde Ducati de brute en 208 pk sterke Streetfighter V4. Komend jaar komt daar met de Streetfighter V2 een kleiner broertje bij en heeft de vroegere Streetfighter 848 eindelijk een opvolger.

Een gestripte Panigale V2, zo begint Ducati haar persbericht over de nieuwe Streetfighter V2. Het oer-concept van de streetfighter dus; een sportfiets strippen om een brute naked over te houden. Die vlieger gaat natuurlijk niet helemaal op, aangezien de 955 cc Superquadro-V-twin niet in de Panigale V2 is begonnen en er al wat omzwervingen in diverse Ducati-modellen op heeft zitten. Afijn, voer voor de puristen, feit is dat de Streetfighter V4 een broertje heeft. En dat is best een pittig broertje geworden, want de V2 schudt toch ook nog altijd een slordige 153 pk uit de mouw en dat bij een drooggewicht van slechts 178 kilo. Een kooivechtertje van het kaliber Conor McGregor dus. Het blok, dat verder een maximum koppel van 101,4 Nm bij 9.000 toeren heeft, is verder identiek aan dat van de Panigale V2, maar heeft met 15/45 wel een iets kortere eindoverbrenging (Panigale: 15/43).

Net als de Streetfighter V4 heeft ook de V2 een scherp design met opvallende koplamp-unit, volledig led, en ook het blok speelt een beeldbepalende rol in het totaalplaatje. De V-twin is ook een dragend element van de frameconstructie, waarbij een aluminium monocoque-voorgedeelte aan de cilinderkop van het blok is bevestigd. De enkelzijdige swingarm, die ook aan het blok is bevestigd, is omwille van de stabiliteit 16 mm langer dan die van de Panigale V2. De nieuwe Streetfighter V2 wordt aan de voorzijde afgeveerd door een 43mm-Showa-BPF upside-down vork en aan de achterzijde door een Sachs schokdemper, beide volledig instelbaar. Om de 5-spaaks wielen ligt een setje Pirelli Diablo Rosso IV’s en ankeren doet de V2 middels een set M4-32 monoblocs van Brembo.

Tot zover de hardware, want uiteraard hangt er ook een boel elektronica aan de kleinste Streetfighter. Standaard is hij voorzien van een 6-assige IMU met daaraan gekoppeld een elektronicapakket met onder andere bochten-ABS EVO, Ducati Traction Control  EVO 2(DTC), Ducati Wheelie Control (DWC) EVO, Ducati Quick Shift (DQS, op en neer) EVO 2 en Engine Brake Control (EBC) EVO. Ook zijn er verschillende rijmodi (Sport, Road, Wet) aan boord en het kleurrijke 4,3 inch TFT-dashboard kun je alle relevante info aflezen.

De Streetfighter V2 staat vanaf januari 2022 bij de dealer, en gaat in Nederland 18.990 euro kosten en in België 16.990 euro.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws