Nieuws

Ducati lanceert Hypermotard 698 Mono

Het was een publiek geheim dat Ducati achter de schermen druk bezig was met de ontwikkeling van een dikke eencilinder. Die is nu onthuld, samen met de motofiets waarin hij voor het eerst in actieve dienst gaat: de Hypermotard 698 Mono.

Ducati’s Hypermotard staat sinds zijn introductie in 2007 synoniem voor ongebreideld en bovenal puur rijplezier op twee wielen. Volledig wars van praktische zaken draait het bij deze supermoto-achtige fractie maar om één ding: rijden. Deze jongste incarnatie van een vleesgeworden puber op twee wielen breekt gelukkig niet met drie traditie, zoveel is meteen wel duidelijk. Het lange, vlakke zadel, het hoge spatbord, de lange veerwegen en de heerlijk scherp gesneden achterzijde zijn stille getuigen dat ook deze Hypermotard weer een flinke portie supermotardbloed door de aderen heeft stromen.

Toch breekt de jongeling wel degelijk met het verleden, in het vooronder namelijk niet een 90° V-twin zoals gebruikelijk, maar een volledig nieuwe eencilinder, die door de Italianen tot nieuwe Superquadro Mono is gedoopt. Hoewel een compleet andere configuratie wortelt het nieuwe blok wel degelijk sterk in een bestaande V-twin van de Bolognese firma, en wel in dat van de 1299 Panigale. De mono leent onder meer de 116 mm zuiger, verbrandingskamer, titanium inlaat- en stalen uitlaatkleppen, evenals de desmodromische klepbediening van het superbike-aggregaat. Onder meer dankzij die desmodromische klepbediening maakt de eencilinder de sier met een opvallend hoog maximum toerenaantal. De begrenzer laat het exact 659 cc metende blok namelijk jubelen tot 10.250 tpm. Iets daarvoor, bij 9.750 toeren geeft de mono zijn maximum vermogen van 77,5 pk vrij. Het maximale koppel van 63 newtonmeter piekt bij achtduizend toeren. Dat zijn best frivole waarden, maar wie meer wil, kan meer krijgen. In combinatie met het optionele Termignoni uitlaatsysteem stijgt het vermogen zelfs naar 84,5 pk.

Ook op andere gebieden blijft de Hypermotard zijn roots trouw. Een stalen vakwerkframe vormt bijvoorbeeld de basis van het rijwielgedeelte, dat uiteraard – het blijft een sportieve Ducati immers – is uitgerust met volledig instelbare veercomponenten. Aan de voorzijde een Ø 45 mm Marzocchi upside-down vork met een stevige 215 mm veerweg, achter een Sachs monoschokdemper met 240 mm veerweg. De met 5-spaaks gietwielen uitgeruste, droog slechts 151 kilo wegende Hypermotard is standaard uitgerust met Pirelli Diablo Rosso IV banden (v/a 120/70-17 en 160/60-17), terwijl een gretige Brembo M4.32 vierzuigerremklauw de enkele Ø 330 mm schijfrem in de tang neemt.

De reminstallatie wordt ondersteund door een hellingshoekafhankelijk ABS, dat in totaal vier standen kent waaronder twee met een zogeheten slide-by-brake functie, waarbij met de achterrem een gecontroleerde slip kan worden ingezet. In de minst bemoeizuchtige stand, is het systeem zelfs niet hellingshoekafhankelijk en enkel voor actief. Natuurlijk is het ABS niet het enige elektronische snuisterijtje waarop de 698 kan bogen. Het volle arsenaal is aanwezig, waaronder meervoudige tractie- en wheeliecontrole, drie mappings (low, medium en high), instelbare motorrem, launch control en een up/down quickshifter. Die laatste is overigens enkel standaard op de iets duurdere RVE met speciale graphics en een zwart frame, op de rode basisvariant is de quickshifter optioneel.

De nieuwe Ducati Hypermotard 698 Mono staat vanaf januari bij de dealer.

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Brembo neemt Öhlins over

Brembo neemt Öhlins over

11 oktober, 2024

Verrassend nieuws zo vlak voor het weekend: remfabrikant Brembo koopt veringspecialist Öhlins voor 370 miljoen ...
Roof breidt Boxer-lijn uit

Roof breidt Boxer-lijn uit

11 oktober, 2024

Bijna dertig jaar geleden alweer begon het succesverhaal dat Roof Boxer heet, een innovatieve systeemhelm met een ...

Overig nieuws