Nieuws

Ducati Diavel met V4?

Grote baas van Ducati – Claudio Domenicali – heeft nieuwe modellen op basis van een V4 aangekondigd. Is een gehalveerde V4 bovendien een optie voor de lichte modellen?

Onze collega’s van Motorrad filosoferen er flink op los. Het machtige V4-blok is volgens hen te goed en te prijzig om alleen een plekje te vinden in de grote Multistrada, Streetfighter en Panigale. De Diavel en XDiavel zijn de laatste modellen met het Testastretta blok met 1.262cc aan boord. Dat is goed voor 162 pk en 129 Nm.

Het V4-blok in de Multistrada perst er 170 pk en 125 Nm uit. Prima waarden voor een power-cruiser als de Diavel. Helaas is de viercilinder niet zomaar in het bestaande frame van de Diavel te lepelen. Een V4-variant moet dus compleet van de grond af aan opgebouwd worden. Dat is exact wat Ducati momenteel naar verluidt doet. De eerste – obligaat korrelige en onscherpe – spyshots tonen een Diavel met een uitlaatsysteem dat uitmondt in vier dempers.

Los of alle Ducatisti erop zitten te wachten is de V4 sowieso niet de oplossing voor alle modellen. Voor lichtere modellen als de Multistrada V2, Desert X en de Scramblers is de viercilinder te duur. Voor een mogelijke oplossing moet Ducati even bij de buren gluren. Net als Aprilia doet met het V4-blok van de RSV4, kan Ducati de V4 ‘halveren’.

Een gehalveerde V4 van Ducati levert een staande twin op met een cilinderinhoud van 579cc. In die categorie is Ducati al jaren afwezig, maar voor merken als Yamaha en Kawasaki is het een goudmijntje. Een halve V4 kan daar een graantje van meepikken.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Overig nieuws