Nieuws

Ducati Diavel krijgt V4

Ducati’s spierbundel krijgt het V4 Granturismo-blok. Hoe cruisen er op z’n Italiaans uitziet? Hou je vast: 168 pk. Van nul naar honderd? In minder dan drie seconden.

De nieuwe Diavel moet zonder twijfel de V-Max van deze tijd zijn. Hij oogt net zo gespierd en beschikt nu net als de legendarische Yamaha ook over een V4. De Ducati haalt uit 1.158 cc een dikke 168 pk bij 10.750 tpm en 126 Nm bij 7.500 tpm. Het gewicht is dan juist weer niet zo dik. De V4 zet rijklaar 236 kilo op de weegschaal, droog blijven daar 211 van over en dat zijn er tien minder dan de V-twin XDiavel.

De tweecilinder XDiavel heeft overigens met 160 pk en 127 Nm ook niet over vermogen te klagen. Dat de nieuwkomer een viercilinder heeft, is goed te zien aan de vier uitlaatdempers. Die zijn gelukkig zo kort dat het open achterwiel goed is te bewonderen. Daarom ligt een massieve 240/45 achterband om het vermogen kwijt te kunnen. Over kwijt raken gesproken: in Nederland kost de Diavel V4 je minimaal € 31.890,-.

Het blok is een afgeleide van de V4 die eerder in de Panigale V4 zat. Het heeft veel vermogen, maar weinig onderhoud nodig. Om de 60.000 km is het pas tijd voor een grote beurt. Rijwieltechnisch mag de Diavel V4 er eveneens zijn. De voorvork vooraan heeft een diameter van liefst vijftig millimeter. Brembo Stylema remklauwen grijpen zich vast in 330 millimeter grote schijven.

De rijder zit op 790 millimeter hoogte. Het stuur staat 20 millimeter verder naar de rijder toe dan op de Diavel 1260 om het stuurgemak te verhogen. De veerweg achteraan groeit met 15 millimeter om het comfort te verhogen. Qua elektronica valt er ook niets te klagen. De Diavel beschikt over vier rijmodi, drie power-modi, cruise control, launch control , quickshifter en het ondertussen gebruikelijke elektronische snoepgoed als traction control, bochten-ABS en wheelie control.

Nieuwsgierig naar nog meer informatie of waar je de Diavel kunt bestellen? Kijk hier op de Ducati website.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Suzuki GSX-8R

Eerste test Suzuki GSX-8R

2 maart, 2024

Suzuki breidt haar afgelopen jaar geïntroduceerde paralleltwinplatform nu uit met een sportieve exponent? Met een ...
Kawasaki Promo Tour 2024

Kawasaki Promo Tour 2024

1 maart, 2024

Vrijblijvend proefrijden op je favoriete Kawasaki. Dit jaar trekt de Kawasaki Promo Tour weer door het land om jou ...
Stijlvol jasje van LS2

Stijlvol jasje van LS2

1 maart, 2024

LS2 ken je waarschijnlijk voornamelijk van haar helmen, maar de Spaanse firma heeft inmiddels ook een uitgebreid ...

Overig nieuws