Downsizing?
De trend in de nieuwsberichten is al geruime tijd ‘lichter & betaalbaarder’. Niet zo gek. De huidige motortopstukken zijn ongeveer vergelijkbaar met orca’s in een kinderbadje: Het spettert fantastisch, maar wat kan je er mee?
Vandaar dat we nieuwsgierig keken naar de laatste post uit Japan… ?
In Japanse bladen zijn spionagefoto’s/ photoshopklussen verschenen van wat mogelijk een nieuwe Honda CBR400R is. De lichte, sportieve viercilinder met zo’n 50 pk en een top van ca. 160 km/u zou volgend jaar al z’n debuut maken. Niet alleen op de snelgroeiende Aziatische markten, maar ook op de Europese.
Vierhonderd cc motoren zijn in Japan altijd populair geweest in Japan. Eerder al maakte Honda vanaf 1988 een CBR400 voor de thuismarkt. De sportievere variant – de CBR400RR de ‘Baby Blade’ , vond heel beperkt zijn weg naar de Nederland. Het werd niks, niemand wilde gezien worden op een 400 cc machine.
Dit keer zou Honda met de CBR400R ook op de Europese markt mikken. In 2013 gaan immers de strenge Europese richtlijnen voor het motorrijbewijs in in en zal men pas op z’n 24e een ‘volledig motorrijbewijs A kunnen behalen.
Daardoor blijven jongere rijders verstoken van een motorfiets met meer dan 35 Kw. De CBR400R zou op die jongere rijders gericht zijn. We zijn benieuwd