Nieuws

Dit zijn de motoren met de grootste cilinderinhoud

Cilinderinhoud – een magisch woord. Veel motorrijders kennen dit getal alleen van hun eigen motor, omdat het onder de streep uiteindelijk alles zegt. Korte uitleg: de cilinderinhoud wordt bepaald door de verhouding tussen de boring van de cilinder en de slag van de krukas. De cilinderinhoud wordt berekend als het volume van een geometrische cilinder (V= r² x Pi x h), vermenigvuldigd met het aantal cilinders. En om een veel voorkomende misvatting uit de weg te gaan: de cilinderinhoud en de lengte van de drijfstang hebben niets met elkaar te maken.

Hieronder een opsomming van de zwaarste productiemotoren op basis van cilinderinhoud. En we verklappen alvast: daar staan geen motoren onder de 1.600cc in! En uit nostalgisch oogpunt staan er ook twee modellen in die vroeger bij ons verkrijgbaar waren, maar nu alleen nog op de Amerikaanse markt te krijgen zijn.

BMW K1600 – 1.649cc

test ride bmw k1600gt 2017Een absoluut krachtig motorblok met liefst zes cilinders en 1.649cc  is de drijvende kracht achter de K-1600 modellen van BMW. Visueel opvallend door de zeer vlakke hoek van de cilinders, die bijna horizontaal naar voren hellen. Het imposante blok perst 175 Nm koppel en 160 pk vermogen naar de niet echt goed schakelende versnellingsbak.

 


Kawasaki Vulcan 1700 – 1.700cc

Nog steeds verkrijgbaar in de VS: Een V-twin met 1.700cc van Kawasaki. Bij ons in 2014 voor het laatst in het Kawasaki-gamma als VN 1700. Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan is ‘ie nog steeds verkrijgbaar als de Vulcan 1700 Vaquero als Voyager. Zondermeer krachtig met 146 Nm koppel, maar er zou meer uit 1700cc kunnen komen.


Harley-Davidson Milwaukee Eight 107 – 1.746cc

Met de 1.746cc-versie zou de Milwaukee Eight motorfamilie compleet zijn in deze round-up. De op dit moment kleinste luchtgekoelde twin van Harley-Davidson was lange tijd de ruggengraat van de Softail- en Dyna-modellen met 144 tot 147 Nm koppel, maar sinds modeljaar 2021 staat hij nadrukkelijk achter de 114 als ‘basismotor’, hoewel de 107 als de betere motor wordt beschouwd. Hij drijft momenteel slechts twee modellen aan in het H-D-gamma: de Softail Standard en de Sport Glide.


Indian Challenger Power Plus – 1.768cc

Bagger 4Een van de modernere motoren en een van de zwaarste motoren die momenteel verkrijgbaar zijn: de vloeistofgekoelde twin van Indian met 1.768cc ofwel 108 cubic inch. In de baggers en tourers van de Challenger-familie genereert deze ‘Power Plus’-motor een stevige 178 Nm en 122 pk en heeft hij een relatief hoge compressieverhouding van 11:1. En het wordt nog beter: Indian zal deze motor waarschijnlijk vergroten naar 1.834cc voor twee nieuwe modellen voor modeljaar 2025, die ruim 180 Nm en een goede 130 pk zullen leveren.


Suzuki M 109 B.O.S.S – 1.783cc

Hij pompt nog steeds door in de USA, de 1.800cc V-twin in de M 109, hier bekend als de Intruder M1800R (tot 2012). Uit 1.783cc haalt deze twin 160 Nm bij 3.200 tpm en 125 pk 3.000 tpm later.


BMW R18 – 1.802cc

ET R18 Roctane 2Opnieuw een BMW, maar dan met vier cilinders minder: de reusachtige boxer van de BMW R18. 1.802cc verdeeld over twee cilinders is een unieke constructie in de Europese motorbouw. De luchtgekoelde boxer, die momenteel in de vijf R18-modellen wordt gebruikt, pompt een flinke maar toch ook verrassend lage 158 Nm naar de versnellingsbak bij een gemoedelijke 3.000 tpm, goed voor 92 pk. Opvallend: de compressieverhouding van 9,5:1 is laag, wat het potentieel van de motor aantoont en het relatief lage koppel bij een grote cilinderinhoud verklaart.


Honda GoldWing 1800 – 1.833cc

Honda-Goldwing-40th-Anniversary-Het verdelen van een grote cilinderinhoud over veel cilinders is altijd een manier geweest om prestaties en een soepele motorloop te harmoniseren. Honda verdeelt 1.833cc over zes cilinders in boxer-layout. De zescilinder genereert een machtige 170 Nm en 127 pk. Optioneel wordt deze kracht overgebracht naar de cardan via een dual-clutch versnellingsbak met 7 versnellingen (DCT). En omdat de motor enigszins aan een auto doet denken: de Gold Wing is de enige motorfiets met een optionele airbag.


Harley-Davidson Milwaukee Eight 114 – 1.868cc

Harley Davidson FXDR 114 First test 2019 MotoPlus 5

Foto: Harley-Davidson

De 114-V-twin is momenteel de meest prominente ‘Big Twin’ van Harley. Met zijn 1.868cc  kubieke meter vormt hij sinds modeljaar 2021 de ruggengraat van de cruisermodellen. De ‘kleine’ 107-motor is nu nog maar in enkele modellen verkrijgbaar. De 114 is al verkrijgbaar in de Street Bob met 155 Nm en 95 pk. Als variant met vloeistofgekoelde cilinderkoppen in de grote tourers levert hij 160 Nm.

 


Indian Thunderstroke – 1.890cc

Met luchtkoeling en tweekleppentechnologie heeft de Thunderstroke-twin van Indian met 1.890cc zich een weg naar onze ziel gemasseerd. Met zijn drie nokkenassen produceert hij tot 171 Nm en 92 pk, afhankelijk van het model. De twin is ingebouwd in alle luchtgekoelde Indian modellen. Overigens: het omrekenen van cubic inch (ci) naar kubieke centimeter (cc) is niet eenvoudig. De vuistregel is echter (~cm³=ci³ x ~16,4). Waarom? Afhankelijk van de boring en slag, nemen de factoren in de inhoudsformule r² anders toe na h, waardoor de omrekenfactor verandert.


Harley-Davidson 117 – 1.923cc

StreetGlide RoadGlide 2024 3857

Sinds enkele jaren is het modelbeleid van Harley om een derde versie toe te voegen aan de V-twin-motoren van de Big Twin-modellen, die toch al niet klein zijn. In de huidige versie met 117 cubic inch, of een metrische 1.923cc, verdeeld over twee cilinders. In zijn nieuwste incarnatie genereert deze krachtbron 175 Nm en 109 pk. Overigens: in de eigen tuningcatalogus staan big bore-kits of complete ruilmotoren voor de Milwaukee Eight-motoren, die zonder goedkeuring op voor straatgebruik goed zijn voor 2.150cc, 183 Nm en 124 pk.


Harley-Davidson 121 – 1.977cc

De nieuwe CVO-motor van Harley, die verkrijgbaar is als 121 VVT en HO, is 54cc groter en heeft daardoor een cilinderinhoud van bijna 2 liter, in serieproductie dus. VVT staat voor variabele kleptiming, HO voor hoog vermogen. De VVT levert 183 Nm en 107 pk, de HO 128 pk en 193 Nm. Dit blok is alleen verkrijgbaar in de drie huidige Big Twin CVO’s.


Triumph Rocket III – 2.458cc

Triumph Rocket3 Storm 24Triumph en zijn Triples zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De kleinste Hinckley-triple heeft momenteel 660 cc cilinderinhoud in de Trident 660, Tiger Sport 660 en de nieuwe Daytona 660, terwijl de grootste, met 2.458 cc cilinderinhoud, je in een baan om de aarde schiet in de vorm van de Rocket III. Leuk weetje: hij heeft 3,7 keer meer cilinderinhoud dan de 660 cc triple. Dit maakt het de grootste in serie geproduceerde motor ooit, en de 167 pk en 221 Nm zijn ook niet misselijk. Een versie met 182 pk en 225 Nm is recent gepresenteerd. De gigant is momenteel ingebouwd in de Triumph Rocket III R en Rocket III GT modellen. De krachtigere versie wordt ingebouwd in de reeds aangekondigde Triumph Rocket 3 Storm R en GT modellen.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws