Dit zijn de 10 grootste motorfabrikanten van dit moment!
De grootste motorfabrikanten ter wereld? Het zal je misschien verbazen, maar in dit lijstje van grootste fabrikanten staan slechts drie echt bekende namen; Europese merken komen niet eens in de buurt.
Meer dan 40 miljoen tweewielers wereldwijd – dat is het totaal van de tien grootste motorfabrikanten in 2022. Onder deze fabrikanten echter slechts drie namen die echt bekend zijn bij ons: Honda, Yamaha en Suzuki. Zij zijn goed voor iets meer dan de helft van alle nieuwe registraties wereldwijd en onderstrepen op indrukwekkende wijze de macht van de drie Japanse bedrijven op de wereldmarkt. Trouwens, een van de grootste Europese fabrikanten, het Piaggio-concern, komt met een goede 625.000 verkochte eenheden per jaar bij lange na niet in de buurt van de grootste fabrikanten.
Ken je Italika? Waarschijnlijk niet, tenzij de Mexicaanse motormarkt een van je hobby’s is. Daar produceert en verkoopt Italika zijn elf modellen tot 250 cc cilinderinhoud. Italika verkocht iets meer dan 800.000 motorfietsen in Zuid-Amerika. Dat is het dan meteen ook voor niet-Aziatische topfabrikanten.
De plaatsen 10 tot en met 8 gaan naar Haojue, Loncin en Lifan, met cijfers tussen de 1,6 en 1,8 miljoen eenheden in 2022.
Met de nieuwe 800cc-modellen GSX-8S en V-Strom 800 DE baart Suzuki sinds de winter van 2022 opzien. En dit lijkt het merk een boost te geven. Werden er in 2021 nog net geen 1,2 miljoen motorfietsen geproduceerd, in 2022 waren dat er ineens rond de 1,8 miljoen, wat een zevende plaats oplevert in deze wereldwijde vergelijking.
De Indiase fabrikant TVS Motor staat daar ruim voor op de 6e plaats: in 2022 werden er 2,8 miljoen TVS-motoren op de weg gezet. TVS is overigens het moederbedrijf van Norton en produceert samen met BMW de G310-modelserie. Net voor TVS, op de 5e plaats, staat directe concurrent Bajaj, dat op 3 miljoen eenheden komt.
Op plek 4 van de grootste motorfabrikanten ter wereld staat Yamaha met 4,5 miljoen stuks. Dat Yamaha in deze lijst op de vierde plaats staat, is trouwens al bijna een traditie.
Er was wat beweging in de top 3: de Chinese Yadea Group verkocht 500.000 tweewielers meer dan Yamaha, maar verloor één plaats en zakt dus naar plek 3. Interessant: Yadea produceert alleen elektrische scooters. In die zin is Yadea de grootste fabrikant van elektrische tweewielers.
Op plek 2 vinden we het Indiase Hero terug, goed voor 5,4 miljoen tweewielers in 2022, wat meteen goed is voor de titel ‘grootste Indiase motorfabrikant’.
Al jaren veilig op de eerste plaats: Honda Motor. Honda verkocht in 2022 wereldwijd een indrukwekkende 17,5 miljoen tweewielers, wat betekent dat elke derde gemotoriseerde tweewieler die wereldwijd wordt verkocht een Honda is.
De macht van veel Europese fabrikanten als BMW, Ducati, KTM en Triumph is een puur regionaal fenomeen, dat zich voornamelijk laat verklaren door de premium uitstraling van deze merken. De kille cijfers laten zien dat deze motormerken, ondanks de fantastische motoren die ze hebben, ‘kleine vissen’ op het wereldtoneel zijn.
Ter vergelijk: Triumph is terecht opgetogen over een dikke 84.000 motorfietsen in 2022, maar dat aantal produceert Honda wereldwijd in slechts twee dagen. Daarbij moeten we natuurlijk wel eerlijkheidshalve vermelden dat het overgrote merendeel daarvan in een heel ander prijssegment valt dan dat van de Britse fabrikant. Of neem Yamaha. De Japanse fabrikant verkoopt wereldwijd 70 keer meer tweewielers dan Ducati deed in het terecht gevierde recordjaar 2022 met 61.000 stuks.
En zelfs de ‘grote’ fabrikanten BMW en KTM, met een respectabele 200.000 en 270.000 eenheden per jaar, kunnen puur qua aantallen echt niet op tegen de Aziatische verkoopkracht.