Dit waren de zuinigste motoren uit onze testen van 2022
Het benzineverbruik is een standaard onderdeel van het MotoPlus-testprotocol. Deze 20 motorfietsen waren in 2022 het zuinigst in onze testen.
Na de recordprijzen van dik over de 2 euro per liter die we tot aan de herfst van afgelopen jaar bij de pomp betaalden voor een liter benzine, zijn de prijzen begin 2023 een stuk gedaald. Een tankbeurt doet dus niet meer zo veel pijn, maar goedkoop is nog steeds anders. Beter af ben je met een van de 20 zuinigste motorfietsen boven 125cc, die we afgelopen jaar op onze verbruiksronde reden. Die ronde meet een goede 100 kilometer, met een flink aandeel secundaire wegen met zo min mogelijk plaatsen of dorpen die we moeten doorkruisen. Het doel daarbij is zuinig rijden, zonder een hindernis te zijn voor de overige verkeersdeelnemers en uiteraard doen we dat binnen de kaders van de wet.
Niet verrassend zal de constatering zijn dat er onder deze 20 motoren uit onze 2022-testen geen pk-pakhuizen zitten. Deze motoren leveren tussen de 42 en 119 pk vermogen, de lichtste heeft 321 cc cilinderinhoud, de grootste 895 cc. Interessant detail is dat het verschil tussen de eerste plaats en plek 20 slechts 1,2 liter per 100 kilometer bedraagt.
Plaats 20
Kawasaki, KTM en Triumph
De vier motoren onderaan de top 20 verbruiken met 4,2 liter per 100 kilometer (1 op 23,8) bepaald niet veel. Deze vier motoren zijn de Kawasaki Ninja 650 en Versys 650, de KTM 890 Adventure en de Triumph Trident 660. Interessant: met twee 180-graden-twins, een 75-graden-twin en een 120-graden twin zijn deze motoren in basis behoorlijk verschillend. Hetzelfde geldt voor het vermogen, want de Kawasaki’s leveren 68 pk, de Triumph 81 pk en de KTM 105 pk.
Plaats 16
Moto Morini, KTM, Husqvarna en BMW
Plek 16 in deze lijst van 2022 wordt gevuld door de Moto Morini X-Cape 650, KTM 790 Adventure, Husqvarna Norden 901 en BMW F900XR. Al deze paralleltwins verbruikten op onze testronde 4,1 liter per 100 kilometer (1 op 24,4). Interessant: de cilinderinhoud en het vermogen van dit kwartet lopen uiteen van 648 tot 895 cc en van 60 tot 95 pk.
Plaats 12
Yamaha’s en BMW
Drie modellen bezetten deze twaalfde plek: de Ténéré 700 met 689 cc cilinderinhoud en 71 pk, de Yamaha XSR900 – met 119 pk overigens de sterkste machine in deze lijst – en de BMW F850GS met 853 cc en 95 pk. Alle drie namen ze genoegen met 4 liter per 100 kilometer (1 op 25,0).
Plaats 9
Yamaha’s en Kawasaki
Met 3,9 liter per 100 kilometer (1 op 25,6) staan er drie modellen op de negende plaats in deze top 20. Daaronder twee keer de 700-twin van Yamaha, in de R7 en in de Tracer 7GT. De derde machine op deze plek is de Kawasaki Z650RS. Opvallend: de 650-twin van Kawasaki is de oudste basisconstructie in deze top 20.
Plaats 6
Suzuki SV650
Het oudste motorblok in deze top 20 vinden we in het frame van de Suzuki SV650. Door de jaren heen werd deze V-twin uit 1999 steeds verder verbeterd. Tegenwoordig haalt het blok uit 645 cc 71 pk vermogen en bedraagt het verbruik op onze testronde 3,8 liter per 100 kilometer (1 op 26,3).
Plaats 5
China, Japan en München
Plek 5 wordt ook door drie modellen bezet, die allemaal op een verbruik van 3,7 liter per 100 kilometer (1 op 27,0) komen: de Yamaha XSR700, de BMW F750GS en de eerste Chinese kopie van een Japanse twin in de Brixton Crossfire 500 X. Interessant: het Brixton-motorblok met 486 cc inhoud is het dorstigst van 48-pk-klasse, waar de Yamaha en de BMW meer dan 70 pk leveren.
Plaats 2
Yamaha en KTM
Twee modellen hier. De Yamaha R3 en de KTM 390 Duke verbruiken als A2-modellen met respectievelijk 42 en 44 pk vermogen 3,3 liter per 100 kilometer (1 op 30,3). Interessant: de Yamaha heeft met 321 cc het lichtste motorblok in de top 20, en de Duke met 373 cc de grootste eencilinder.
Plaats 1
Honda CB500F
Helemaal bovenaan vinden we de CB500F van Honda met een verbruik van 3,0 liter per 100 kilometer (1 op 33,3). Opvallend is dat dit motorblok als kopie in de Brixton niet meer vermogen levert, maar wel meer dan 20 procent meer benzine verbruikt.