Nieuws

Dit is de nieuwe KTM 1290 Super Duke R

KTM is blijkbaar klaar met het uitdelen van plaagstootjes. In de nieuwste #GetDuked video is de gloednieuwe KTM 1290 Super Duke R namelijk in zijn volle glorie te zien. Let wel, het gaat om een circuit-trim, maar toch. Dit is de nieuwe ‘dikke’ Duke voor 2020.

De aankondiging van de nieuwe 1290 Super Duke R was in augustus wel even een openbaring. Afgezien van de naam is er namelijk weinig hetzelfde gebleven. Echte specs ontbreken nog, die komen naar alle waarschijnlijkheid volgende week, maar na een babbeltje met een goed ingewijde bron weten we al wel het een en ander.

De bekende LC8 V-twin is bijvoorbeeld flink geüpdatet om te kunnen voldoen aan de nieuwe, strengere, Euro5-normen. Om desondanks meer koppel en topvermogen te genereren (de geruchten suggereren 180 tot 190 pk) heeft KTM diep in haar spreekwoordelijke trukendoos moeten duiken. En wellicht, kijkende naar de hypernaked concurrentie bestaande uit de Ducati Streetfighter V4 en Kawasaki Z H2, wordt dat nog wel iets meer.

Wat op bovenstaande afbeelding ontbreekt, maar bij een eerder geschoten foto wel duidelijk was, is het uitlaatspruitstuk dat naar een veel grotere katalysator loopt en de andere ‘routing’ van de uitlaatbochten. Daarnaast valt op dat de cilinderkoppen vernieuwd zijn en dat de motor nu iets gekanteld in de machine ligt.

KTM 1290 Super Duke R 2020 MotoPlus 2019

De KTM 1290 Super Duke R zoals we hem een paar maanden geleden voor de lens kregen.

Dat foefje kennen we van Ducati die met de Panigale V4 hetzelfde heeft uitgehaald. Gevolg van die kanteling is dat er meer ruimte ontstaat voor een grotere radiateur en dat het zwaartepunt iets verschoven wordt, wat de handling ten goede moet komen. In dat kader is ook de implementatie van een hevelsysteem aan de achterzijde een flinke verbetering. Nadeel voor KTM was echter dat er een compleet nieuw frame ontwikkeld moest worden. Geen onneembare horde, zo blijkt.

Daarnaast is het subframe nu vervaardigd uit aluminium wat een positieve impact op het gewicht zal hebben. Omdat een aantal onderdelen op de motor hierboven naar verluid nog verder getest gaan worden, is het aannemelijk dat dit nog niet de definitieve look zal zijn. Zo wordt er onder meer nog gewerkt aan een nieuwe einddemper. Dat belooft nog wat!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws