Nieuws

Dikkere BMW’s

Aangezien de Japanse merken hun 2009-nieuws al ruim voor de Intermot-beurs in Keulen bekend hadden gemaakt, kon BMW daar de show stelen met hun opgewaardeerde K-serie: de K1300S, K1300R en K1300GT, die middels een grotere boring en slag nu allemaal op 1293 cc cilinderinhoud zijn gebracht.

De K1300S is het nieuwe vlaggenschip van de Duitse fabrikant. Het is de snelste en meest krachtige BMW productiemotorfiets ooit; Het ontwikkelingsdoel van BMW was bij deze machine van meet af aan duidelijk: nog meer vermogen en nog betere prestaties, wat is vertaald in een maximumvermogen van 129 kW (175 pk) bij 9.250 tpm en een koppel van 140 Nm @ 8.250 tpm. De krachtpatser weegt droog 228 kg. Net als op de R en de GT bleef de Duolever-voorvork gehandhaafd, evenals de Paralever-ophanging achter en het ABS met het (gedeeltelijk) integrale remsysteem. Op de K 1300 S is als optie de tweede generatie van het elektronisch instelbare vering- en dempingsysteem leverbaar: ESA II. Het rijwielgedeelte is daarmee optimaal af te stemmen op rijgedrag en belading door een druk op een knop. Nieuw is ook de optioneel leverbare quickshifter op de transmissie: opschakelen is daarmee mogelijk zonder gas terug te nemen en zonder gebruikmaking van de koppeling. Elektronica zorgt voor een korte adempauze in de krachtsexplosie tijdens het schakelmoment en de acceleratie verloopt daardoor nog sneller en met de grootste mogelijke schakelprecisie in de zesversnellingsbak die via een cardan het achterwiel aandrijft. Ook optioneel is de traction-controle (ASC: Automatisch Antislip Systeem), dat er voor zorgt dat het achterwiel niet doorslipt bij accelereren.

De brutaal vormgegeven naked variant, de K1300R, is de rauwdouwer in de serie. Met zijn ruige, compromisloze vormen oogt hij als een onvervalste straatvechter. De vernieuwde krachtbron levert hier 127 kW (173 pk), gekoppeld aan een drooggewicht van 217 kg. Ook bij de K 1300 R zijn ESA II, ASC en RDC (bandenspanningscontrole) leverbaar. Bovendien heeft deze variant het sublieme BMW Motorrad Integral ABS-remsysteem en de nieuwe quickshifter als optie. Daarnaast wordt er een serie High Performance Parts leverbaar, zoals een spoiler onder het motorblok van carbon of voetsteunen van gefreesd aluminium, sportieve gesmede wielen en een sportieve Akrapovic-uitlaatdemper.

De K1300GT is BMW’s snelle toerbuffel. Lange afstanden afleggen met een zo hoog mogelijke snelheid, dat is het recept bij deze variant. Het 1293 cc viercilinderblok levert bij de K1300GT een vermogen van 118 kW (160 pk) bij 9.000 tpm en duizend toeren lager ligt het maximumkoppel van 135 Nm. Met deze cijfers kan zonder meer gesproken worden van een ‘sportieve toermotor’. De K1300GT blinkt uit door zijn wendbaarheid en de gestroomlijnde kuip draagt bij aan stabiliteit bij hoge snelheden en beschermt rijder en passagier tegen weer en wind. Ook bij deze versie is ESA II, ASC en RDC als optie leverbaar. Verder kun je op de GT ook kiezen voor een xenonkoplamp, elektronische geregelde cruisecontrol en een alarmsysteem. Het BMW Motorrad ABS wordt op de K 1300 GT standaard geleverd. Klik hier voor de BMW-site met verdere info over de nieuwe K1300-serie

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Gespot: KTM 990 Adventure

Gespot: KTM 990 Adventure

22 juni, 2024

De allroad/adventure is voor nagenoeg ieder merk de grootste melkkoe, toch doen de in 2019 geïntroduceerde 790 ...

Overig nieuws