DellOrto ontwikkelt Euro5-tweetakt-carburateur
Zelden kom je, met uitzondering van cross- en enduromotoren, nog tweetaktmotoren tegen. De Euro 5-regels maken het fabrikanten niet bepaald makkelijk om nog zulke motoren te produceren. Toch heeft het Italiaanse DellOrto, producent van scooteronderdelen, carburateurs ontwikkeld voor de nieuwste generatie 50cc tweetaktmotoren met Euro 4- en 5-configuratie.
Deze nieuwe carburateurs zijn gebaseerd op DellOrto’s eigen Electronic Carburation System (ECS). Bij dit systeem wordt, in tegenstelling tot ‘gewone’ carburateurs, de benzine niet druppelsgewijs in de Venturi-inlaat gezogen, maar door een magneetklep heel fijn verneveld. Het systeem werkt deels mechanisch middels de gaskabel. ECS zorgt er voor dat het mengsel homogener van samenstelling is en de uitlaatgassen als gevolg daarvan schoner zijn.
DellOrto biedt twee varianten aan: een PHBN-versie, in Euro 4- en 5 met 16 millimeter zuigerdiameter en een 24 millimeter flens. Deze versie is geschikt voor verschillende modellen van Aprilia, Fantic, Rieju en Sherco. Het PVHA-model met 17,5 millimeter zuigerdiameter is geschikt voor de wat sterkere 50cc motoren, zoals bijvoorbeeld de RS4 50 van Aprilia of de Piaggio Typhoon 50. Meer info: www.dellorto.it