Nieuws

De houderschapsvrijheid

Een motorfiets van 25 jaar is nog jong. Maar de houderschapsvrijstelling is best prettig in deze tijden.
Vanuit de klassieke autohoek is er een actie gestart om dit kabinet maar weer eens bakzeil te laten halen.

LEES DUS “MOTOR” WAAR AUTO STAAT EN REAGEER DIGITAAL!

Wat is er mis aan het huidige voorstel van staatssecretaris Weekers? Veel, heel veel.

De huidige wereld van de klassieke voertuigen is gebaseerd op een vrijstelling van 25-30 jaar en ouder. Gaat dit voorstel zoals het er ligt door, dan wordt de spoeling aanzienlijk dunner. Evenementen worden minder druk bezocht, clubs krijgen minder aanwas, bedrijven zien een groot deel van hun omzet verdampen. Maar ook de waarde van de klassiekers, zelfs die die in de overgangsregeling vallen, zullen kelderen. Waarom? Omdat collecties massaal op de markt worden gedumpt en dat heeft zijn weerslag op de vraagprijs. Want in de overgangsregeling is voor meerdere auto’s nauwelijks voorzien. Auto’s die op diesel rijden en in de overgangsregeling zitten, verliezen nog meer aan waarde. Nog niet te spreken over bijvoorbeeld Amerikaanse klassiekers die veelal met gastank zijn uitgerust. En we zijn er zeker nog velen vergeten.

En het gaat allemaal nog veel verder. Youngtimers worden geen klassiekers meer. Dat is misschien voor jou van minder belang, afhankelijk van je smaak. Maar hoe zit het met je kinderen, de mensen die nu jong zijn. Die hebben hun eigen belevenis bij auto’s uit hun jeugd. Auto’s die nu de youngtimerstatus zouden moeten gaan bereiken. Zij zullen straks niet meer die liefhebberij kunnen hebben die jij nu hebt.

Maar misschien kunnen we de zaak nog omdraaien. Er is een kleine kans met steekhoudende argumenten de politiek tot inkeer te brengen. Maar dan moeten we elkaar wel steunen. D

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws