Nieuws

De geheimen van de Big Spender van Henk Vink

Nederlands meest beroemde sprintmachine is de Big Spender van Henk Vink. Tuner Jan Smit doet een boekje open over de techniek achter alle pk’s en over ‘big spenden’.

In september 1972 krijgt Henk Vink twee blokken van een Kawasaki Z900. Die schuift hij direct door naar zijn medewerker en pk-tovenaar Jan Smit met een simpele boodschap: “Maak hier een winnende sprintmachine van.” Het klinkt mogelijk wat ontluisterend, maar Smit noemt het tunen van het blok nu ‘nattevingerwerk’. Smit: “Uiteindelijk is het toch wel vrij logisch: als je snel wilt gaan, moet er heel veel brandstof de inlaat in.”

Smit denkt dat het eerste opgevoerde blok goed was voor zo’n 150 pk (een vermogensbank had het team niet) waar een standaard blok 82 pk levert. “Het lawaai was wel verschrikkelijk. Nitro gecombineerd met een paar korte uitlaatbochten maken een enorm kabaal. Misschien dat iedereen daardoor dacht dat het heel hard ging.”

Het bouwen van een snelle sprintmachine is een kwestie van vallen en opstaan leert Smit. “Samen met de Amerikaanse sprintlegende Danny Johnson bouwden we in 1975 een dragster. Dat was een vreselijke mislukking.”

De Big Spender deed zijn naam eer aan heeft Smit ervaren. “We hebben wel eens berekend dat ons topjaar zo’n één miljoen gulden gekost moet hebben. We reisden de hele wereld over, hadden altijd de mooiste motoren, auto’s, campers en later combinaties. We sliepen in de duurste hotels, Vink deed niet aan budget-overnachtingen.”

Alles weten over de inspanningen van Jan Smit om de Big Spender de snelste machine ter wereld te maken? Koop dan het MotorRijwiel 185. Daarin legt Smit ook uit dat ook Vinks spectaculaire en uiterst explosieve rocketbike het resultaat is van veel nattevingerwerk.

(Fotografie: Andrew Walkinshaw, Nationaal Archief)

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws