De E-Duke die KTM niet bouwt
Het Indiase Ultraviolette heeft de nieuwe elektrische F99 gepresenteerd. Deze nieuwe elektrische machine is gebaseerd op de eerdere F77 en is uitsluitend voor circuitgebruik bedoeld.
Als iemand bij KTM Mattighofen de opdracht zou krijgen om de huidige 1290 Super Duke te elektrificeren, zou de blik naar India gewend moeten worden. Ultraviolette heeft met haar F77 en de nieuwe F99 het Kiska-desing op indrukwekkende wijze geïnterpreteerd en geëlektrificeerd.
Vergeleken met de F77 heeft de F99 het dubbele vermogen: 50 kilowatt, omgerekend 65 pk. Dat zou volgens Ultraviolette voldoende zijn voor de groeiende circuitscene in India. De vering en de belangrijkste onderdelen van het frame zijn afkomstig van de F77, en ook de relatief smalle banden: 110/70ZR17 voor en 150/60ZR17 achter. De topsnelheid van de nieuwe F99 zou boven de 200 km/uur moeten liggen. Over de capaciteit van het accupakket, de laadmogelijkheden, het koppel en het gewicht is helaas nog niets bekend.
Als we ter vergelijking kijken naar de F77, dan zou de elektromotor minstens 100 Nm koppel moeten hebben en een accupakket met 10,3 kWh capaciteit. De voor straatgebruik gehomologeerde F77 komt een dikke 200 kilometer ver en weegt 207 kilo. Het gewicht van de voor circuitgebruik bedoelde F99 zou door het gebruik van onder andere het nodige carbon onder de 200-kilo-grens kunnen duiken, maar de actieradius zou door het hogere vermogen waarschijnlijk wat lager zijn. Wanneer Ultraviolette de F99 gaat aanbieden en tegen welke prijs is nog niet bekend.