Nieuws

De BSA Gold Star is terug

In 2016 kocht Mahindra de merkrechten op BSA. En voila, in 2021 staat er een nieuwe motorfiets met een nieuw motorblok en een legendarische naam in Birmingham.

Birmingham Small Arms Company luidde de ooit de volledige naam van het bedrijf, maar bekender is uiteraard de afkorting BSA. Met de tot in de jaren zestig gebouwde Gold Star-eencilinder werd deze Britse fabrikant wereldberoemd, voor begin jaren zeventig de teloorgang volgde. Eind 2016 kocht het Indiase Mahindra-concern middels dochteronderneming Yezdi de merkrechten op BSA, waarna het direct aankondigde weer motorfietsen onder de vertrouwde naam te gaan maken. Als tijdsbestek voor de comeback van BSA werd destijds twee jaar genoemd, dat duurde iets langer, maar nu is het dan zo ver. Op de Birmingham Motorshow viert het nieuwe BSA de herstart en wel met de oude vertrouwde Gold Star, voorzien van een 652 cc eencilinder.

Net als zijn oervader vertrouwt de nieuwe Gold Star dus op een dikke eenpitter. Wel een vloeistofgekoelde nu, met 652 cc cilinderinhoud, dubbele ontsteking, 45 pk bij 6.000 toeren en 55 Nm bij 4.500 toeren. Overigens lijkt het blok als twee druppels water op de Rotax-eencilinder, die voorheen dienst deed in de BMW F650GS en Aprilia Pegaso. Afijn, dat was geen verkeerd blok en de Gold Star valt er mooi mee binnen de kaders van het A2-rijbewijs en bovendien blijft ’ie daarmee mooi in het spoor van zijn grootste concurrent, de 48 pk sterke Royal Enfield Continental GT. De klassiek ogende eenpitter hangt in een stalen dubbel wiegframe met een eenvoudige stalen swingarm. Ook vering en remmen zijn eenvoudig met een telescoopvork, een enkele remschijf en een Brembo-remklauw aan de voorzijde en stereo-achterschokdempers met eveneens een enkele remschijf. De spaakwielen zijn voorzien van Pirelli Phantom Sportcom-rubber in de maten 100/70-18 voor en 150/70-17 achter. ABS is uiteraard verplichte kost aan boord.

Rijklaar zet de nieuwe Gold Start 213 kilo op de schaal. In de tank gaar 12 liter benzine en met een opgegeven verbruik van liefst 1 op 29,8 zou de nieuwe BSA in theorie 357 kilometer op een tank moeten kunnen komen.

De nieuwe BSA Gold Start moet er straks komen in de kleuren rood, zilver, groen en in een niet verder gespecificeerde Legacy Edition. Als we de geruchten moeten geloven krijgt die laatste versie een verchroomde tank om nog meer op zijn voorganger te lijken.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Brembo neemt Öhlins over

Brembo neemt Öhlins over

11 oktober, 2024

Verrassend nieuws zo vlak voor het weekend: remfabrikant Brembo koopt veringspecialist Öhlins voor 370 miljoen ...
Roof breidt Boxer-lijn uit

Roof breidt Boxer-lijn uit

11 oktober, 2024

Bijna dertig jaar geleden alweer begon het succesverhaal dat Roof Boxer heet, een innovatieve systeemhelm met een ...

Overig nieuws