De booming caferacermarkt
Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig caferacers maakt. En dat is een goeie ontwikkeling!
Maar we willen je even een praktijktip geven wanneer je besluit jouw trots uit te rusten met ‘klassieke ‘uitlaten. En bij ‘klassieke uitl;aten’denken we dan aan het pallet replica dempers dat er wordt aangeboden. Die zijn vaak Megaton-, Norton S-pipw, of Dunstall Decebel Damper naslag.
Maar een stel van de (chinese) makers hebben blijkbaar mee gekregen dat hun producten niet meer zo mogen klinken als dat ze in de zestige0- en zeventiger jaren deden. Ze zijn dus meer gedempt. En meer dan eens een beetje te veel gedempt.
Dat resulteert in een motorblok dat zich bij hogere toeren smoort in zijn eigen uitlaatgassen. Kijk dus even of de uitlaten van je dromen een meer dan pinkdik uitlaateinde hebben en spreek met de leverancier af dat ze retour komen wanneer je motor er opeens 60 kilometer minder snel door loopt.
En als je motor wel mooi loopt en goed klinkt? Investeer dan nog even in een testbankrun. Waarschijnlijk moet de sproeierbezetting – of laat het de software zijn – van je motor worden aangepast aan het gewijzigde uitlaatsysteem (en het open luchtfilter)