De Alpenzusjes van Beta
Beta lanceert twee nieuwe versies van de Alp: maak kennis met de Alp 4.0 en Alp X. Ze staan voor lichtgewicht (140 kilo droog) speelplezier.
Welke disciplines gooit Beta met dit tweetal niet allemaal op een grote hoop? De Alp heeft een snufje trialmotor, straatmotor en een snufje endurofiets. Van het eindresultaat kun je met een gerust hart stellen dat er niet snel een tweede van rond rijdt. Het duo brengt je in ieder geval overal waar je wilt komen.
De Alp 4.0 (de rode) hikt het dichtst tegen de offroad-motoren aan waarmee Beta haar sporen heeft verdiend. Dat zie je direct terug aan de wielmaten: 18” en vooral 21” vooraan. De rubbers van de voetsteunen laten zich probleemloos verwijderen bij modderige excursies. De Alp X schurkt dichter tegen de vandaag de dag zo hippe scramblers aan. Dat zie je onder meer aan de minder genopte banden (17” en 19”) en de ronde koplamp.
De technische basis voor de motorfietsen is vanzelfsprekend gelijk. De 350 cc zware eencilinder is een gezamenlijke ontwikkeling van Beta en Tayo Motorcycles. Het is goed voor 35 pk bij 9.500 tpm en daarmee moet 130 km/uur net haalbaar zijn. De mapping is wel verschillend om aan te sluiten bij het gebruik van de motoren. Met een geclaimd matig benzineverbruik (1:28,6) moet – ondanks een benzinetank van slechts elf liter – een flinke actieradius er zeker inzitten.
Het stalen buizenframe is gelijk op beide modellen en dat geldt ook voor de vering. Die is goed voor 185 mm veerweg vooraan en 195 mm achteraan. De zadelhoogte van de 4.0 bedraagt 865 mm, bij de X is dat 10 mm minder. Het drooggewicht van de 4.0 komt uit op 140 kilo en de X is twee kilo zwaarder. De motoren staan al in december in de showroom.