De afhaalchinees
Ooit gehoord hoeveel pret de Britse motorfabrikanten aan het begin van de zestiger jaren hadden? Ze benatten zich zowat vanwge het feit dat een rare Japanner motorfietsen op de markt wilde brengen. Iedereen wist toch dat er alleen maar goedkope imitaties uit Japan kwamen! Honda’s! Alleen die naam al! Dat ging niet lukken. Want er was ter wereld geen betere motorfiets dan een Engelse motorfiets.
En toen kwamen de CB 450 en de CB 750. De Japanners veroverden Eurtopa vanuit Nederland. Oh ja; heb je gehoord dat er onlangs twee Chinese motorfietsen zijn geimporteerd?. Door MOTORWERK uit Tegelen.Het zijn Jialing JH 600’s. Een solo- en een zijspancombinatie. En de solomodellen zijn gebaseerd op die nieuwe zijspancombinaties voor Het Chinese Volksleger. Die dingen hebben overigens een handrem, een achteruit en een servo-meesturend zijspanwiel dat ook over de kop slaan bij scherpe bochten naar links voorkomt.
Voor allerlei wetenschap die er op het moment van de schepping niet voor handen was huurden de Chinezen voor veel spotgoedkope dollars gewoon kennis en kunde bij Europese- en Amerikaanse specialisten. Met die 600 cc solofiets brengen de Chinezen de eerste moderne, echt zware motorfiets voor de naar motorrijden hongerende massa’s in het westen. In China worden er maar een paar honderd per jaar van verkocht. Want te duur voor de locals. De JH heeft nog niet de scherpe looks van de 2016 modellen uit Japan waar van de spionagefoto’s nu al op Internet circuleren, maar ziet er keurig uit. Hij is hoog ook. Daar komt geen Chinees met de voeten aan de grond!
De detailafwerking is niet pervers decadent , maar alle onderdelen zien er netjes uit en ze zijn zorgvuldig gemonteerd. Strak lakwerk, nette stickers. Het opstappen gaat wat moeilijk. Het laaghangende kruis in mijn broek hindert me. Starten doet de Jialing zo als het hoort. De reacties van het ingespoten blok zijn levendig. De vering voelt niet te week aan. De nagelnieuwe rembloken hebben een milde bite.Het ding voelt aan als een echte motor.
De verkoopinsteek is ook nieuw. Er komen kijkersdagen. Wanneer het je bevalt wat je ziet, dan kun je een bestelling plaatsten. Zes weken later komt je krat dan uit China. Je moet je aanwinst ontkratten, er een accu in zetten en aftanken. Daarna maak je een afspraak met de RDW en krijgt je aanwinst een kenteken. Allemaal kostenbesparing. Allemaal vreemd. Maar hoe liep dat ook weer af met Honda?