De 10 meest gestelde vragen over motorolie
Net als banden levert olie altijd de nodige gespreksstof op. We hebben de tien meest gestelde vragen over dit onderwerp eens voor je op een rijtje gezet.
? Is er verschil tussen auto- en motorolie?
! Absoluut, want de eisen die beide aan olie stellen zijn zeer verschillend. Vergeleken met automotoren leveren motorfietsen vaak extreem hoge prestaties per liter en moeten daar ook veel hogere toerentallen voor draaien. Vooral luchtgekoelde motorblokken belasten de olie sterker dan de haast uitsluitend watergekoelde automotoren. Bovendien moet de olie bij een motorfiets ook de versnellingsbak en de koppeling smeren.
? Wat is viscositeit?
! Viscositeit is de eigenschap van een vloeistof die aangeeft in welke mate deze weerstand biedt tegen vervorming. Ofwel de ‘stroperigheid’ van een vloeistof. Olie heeft een hoge viscositeit als het dik is (in koude toestand) en een lage viscositeit als het dun is (in hete toestand). Het probleem: motorolie moet bij een koude start dun genoeg zijn om snel op alle belangrijke plekken in het motorblok te kunnen komen. Tegelijkertijd moet het bij een warm gereden motorblok nog steeds dik genoeg zijn om een goede smeerfilm te geven.
? Is synthetische olie beter dan minerale?
! Niet in alle gevallen. Een uitstekende minerale olie kan bijvoorbeeld beter zijn dan een middelmatige synthetische olie. Maar tegen hoogwaardige synthetische olie kan in de regel geen enkele minerale olie op. Goede synthetische olie is thermisch stukken beter belastbaar, veroudert nauwelijks en zorgt voor een schonere motor.
? Welke olie is voor welke motorrijder?
! ‘’Normale rijders’’, die hun motor altijd goed op temperatuur rijden en niet continu tot op de limiet belasten, kunnen prima uit de voeten met een hoogwaardige minerale olie. De typische toerrijder dus. Motorrijders die niet vaak rijden of uitsluitend korte stukken en ook sportieve rijders kunnen beter kiezen voor een hoogwaardige synthetische olie.
? Moet een moderne motor nog steeds warm gereden worden?
! Ja. Motorolie ‘werkt’ pas bij een temperatuur van ongeveer 50° Celsius. De eerste vijf kilometer ‘kalm aan’ kan dus geen kwaad.
? Moet een nieuwe motor van begin af aan zijn voorzien van synthetische olie?
! Nee, pakweg de eerste 2.000 kilometer kan er beter een minerale olie worden gebruikt. Tijdens deze ‘inloopperiode’ moeten alle draaiende delen zich nog aan elkaar aanpassen en dat gaat het best met minerale olie.
? Kan minerale olie met synthetische olie worden vermengd?
! Ja, alle motorolie is mengbaar, ongeacht of het mineraal of synthetisch is.
? Veroudert olie tijdens de winterstalling?
! Iedere olie die met zuurstof in contact komt veroudert. Maar maximaal een jaar stilstand is in principe voor geen enkele verse olie een probleem. Verversen voor de winterstop is dus zeker niet bezwaarlijk.
? Moet bij iedere oliewissel ook het oliefilter worden vervangen?
! Ja, want in het filter zitten altijd restanten van de oude olie en die kunnen bij een wissel de kwaliteit van de verse olie beïnvloeden.
? Is goedkope olie volledig taboe?
! Wie ieder dubbeltje wil omdraaien, moet in vredesnaam maar met bouwmarktolie rijden. Maar dan is het absoluut raadzaam om na iedere 2000 kilometer de olie te wisselen. Zorg er dan wel voor dat de olie voldoet aan de minimumeisen van de motorfabrikant (API-klasse en viscositeit).