Nieuws

Dakar rally gefinisht

De dertigste Dakar Rally is gefinisht in Beunos Aires, waar hij veertien dagen geleden ook begon. Er waren enthousiasme en betrokkenheid van de plaatselijke bevolking, er waren ook gigantische zandduinen en supersnelle WK-rallyproeven over glibberige gravelpaden. Er was ook stof in de eerste drie en de laatste twee dagen, dat de deelnemers sloopte. En de Zuid-Amerikaanse zomer deed zich in alle hevigheid gelden met temperaturen van soms meer dan veertig graden.
Maar er was vooral een schutterende organisatie ASO, die naar Zuid-Amerika trokken als alternatief voor de afgelaste rally in Afrika. Maar amper onderweg moest de organisatie de etappes regelmatig aanpassen. Slechts vijf van de veertien proeven werden over de volledige afstand verreden, waardoor er van de 5.652 geplande specialkilometers maar 4.335 werden gereden. De redenen voor die routewijzigingen varieerden van “te zwaar” en “te heet” tot “administratieve redenen” en “de ontdekking van archeologische vondsten.” Ook bleek het roadbook slecht te zijn en waren sommige Waypoints (elektronische routecontrole) niet te vinden en dus ook niet vooraf gecontroleerd door ASO-voorrijders. Vooral Waypoint 32 in etappe 10 leverde voor veel deelnemers tijdstraffen op. ASO leek de kluts toen definitief kwijt en begon op een gegeven moment ook zonder reden bizarre tijdstraffen uit te delen, die soms ook even makkelijk en zonder ruchtbaarheid weer werden opgeheven. En ook de dood van de Fransman Pascal Terry was niet alleen zeer betreurenswaardig, maar een brevet van onvermogen van de ASO. Hij werd zondags vermist, maar ASO dacht dat hij maandagochtend gewoon weer in het bivak was en ondernam geen zoekpogingen. Terry werd uiteindelijk dinsdag gevonden, zittend naast zijn motor met water en eten onder handbereik, maar hij was toen al een natuurlijke dood gestorven.
De Dakar in Zuid-Amerika heeft zeker toekomst en biedt veel mogelijkheden, maar ASO dient zich niet alleen beter voor te bereiden, zij moet ook beslissen welke kant zij met de ‘zwaarste woestijnrally ter wereld’ op wil. De dertigste Dakar was extreem zwaar. In de eerste drie etappes leek ASO een echte schifting door te willen voeren, terwijl men in de tweede helft van de rally juist weer heel coulant was en etappes halverwege annuleerden omdat er anders teveel deelnemers zouden uitvallen. Dat deed de geloofwaardigheid van ASO en de rally geen goed.

Met Marc Coma kreeg de rally een terechte winnaar. Hij was direct vanaf de start van de eerste etappe in Buenos Aires de snelste en sloeg toen al een gat met zijn voornaamste concurrent Despres, die door bandenpech achterop raakte en uiteindelijk tweede werd.
De Nederlanders weerden zich heel dapper. Van de 31 inschrijvers haalden niet minder dan 23 de finish, met Frans Verhoeven als beste Nederlander op de achtste plaats in het totaalklassement. De 43-jarige alleskunner kon terugkijken op een zeer geslaagde rally, waarin hij zelfs twee etappes wist te winnen. Verhoeven werd ook winnaar van het marathonklassement, voor rijders die de rally met één en hetzelfde motorblok reden.
Direct achter Verhoeven (zowel in het algemeen als in het marathonklassement) eindigde Henk Knuiman. Het damesklassement werd gewonnen door Mirjam Pol, terwijl Gerard List de eerste van drie finishende 250 cc rijders was.
In MotoPlus 2 van woensdag 21 januari a.s. staat het complete Dakar-verslag, met aandacht voor de winnaar, de verliezer, de Nederlanders en de organisatie.

Klik hier voor de complete uitslag.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste test Yamaha MT-09 Y-AMT

5 oktober, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Noppennieuws 5 in de winkel!

Noppennieuws 5 in de winkel!

4 oktober, 2024

Op vrijdag 4 oktober is Noppennieuws 5 verschenen en daarin onder meer een test van de nieuwe Beta X-Pro ...
Dikke 450 crosser van Triumph

Dikke 450 crosser van Triumph

4 oktober, 2024

Nadat Triumph eind 2023 haar opwachting maakte in het motocrosssegment met de TF250-X, breidt het nu die lijn uit ...

Overig nieuws