Nieuws

Dakar met 16 pk?

Fantic betreedt de markt voor rally-replica’s. De XEF450 Rally is vanaf november in twee versies te koop en die zijn op het oog klaar voor een monster-rally. Alleen het maximum vermogen lijkt niet te kloppen.

Fantic presenteerde vorig jaar al de gloednieuwe XEF450 Rally. Met die machine nam rallylegende Franco Picco deel aan de Dakar-Rally in Saoedi-Arabië. Vanaf november zijn voor gewone stervelingen de XEF450 Rally en de XEF450 Rally Factory te bestellen. Technisch gezien is het duo afgeleid van een Yamaha – een samenwerkingspartner van Fantic. In dit geval doneert de WR450F zijn genen. Fantic doet al hetzelfde met de XEF450 4T enduro.

Bovenop en rond het aluminium frame rust een brandstoftank van dertig liter met aan de zijkanten ver naar beneden getrokken ‘hamsterwangen’. Voor de rijder biedt de kuipruit windbescherming, direct achter hetzelfde scherm zit een houder voor het roadbook, de Tripmaster en het 7” rally-dashboard. Deze laatste heeft een Android-besturingssysteem en is compatibel met alle gangbare navigatie-apps.

Fantic bestempelt de serieversie als een echte racemotor, maar benadrukt tegelijkertijd de Euro5-homologatie. De XEF450 Rally weegt 140 kilo. Volledig instelbare KYB-voorvork en schokdemper leveren een royale veerweg op van 310 millimeter voor en 300 millimeter achter. In Nederland betaal je € 18.999,- voor de Rally en € 26.999,- voor de Factory.

De verschillen tussen de twee blijven niet beperkt tot de prijs. Bij registratie mag Fantic slechts 16 pk uit de 449cc van de Rally halen. De raceversie van de 450 viertakt levert iets meer dan 60 pk. Van die raceversie maakt Fantic slechts vijftig exemplaren. Opeenvolgend genummerd en met individuele badges op de tank. Deze kopie van de Dakar-wedstrijdmotor is uitgerust met een aluminium/stalen houder die plaats biedt aan een professioneel roadbook en maximaal twee Tripmasters.

Fantic pakt ook de periferie van het blok aan. Een verbeterde oliekoeler aan de voorzijde en een vergroot oliefilter staan garant voor een betrouwbaardere smering tijdens het racen. Om de rijder te ontlasten tijdens passages met hoge snelheid monteert Fantic een stuurdemper. Het volledig titanium uitlaatsysteem van Arrow zorgt voor meer vermogen en bespaart anderhalve kilo. CNC gefreesde onderdelen en speciale wielnaven maken het pakket compleet.

Kijk hier voor dealers.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws