Een cruiser op Suzuki-basis en in Harley-stijl
Een cruiser op Suzuki-basis en in Harley-stijl. Dat moet haast wel uit China komen. Klopt, de Chinese Jedi 250 4L is gebaseerd op de oude Suzuki GZ250/GN250, maar voorzien van batwing-achtige voorkuip en zijkoffers wordt het een ‘fulldresser’ à la Harley-Davidson Street Glide. En ja, ook een politiemotor.
Er zit meer achter dit Chinese rotje. Op het eerste gezicht is de Jedi 250 4L een kleine cruiser met een streetglide-uiterlijk, een kleine cilinderinhoud en grote koffers. Allemaal correct, maar het verhaal begint anders. Wanneer een Jedi uit de fabriek rolt, is het in acht van de tien gevallen namelijk een politiemotor. Jedi is sinds 2018 de grootste fabrikant van politiemotoren in China en de 250 4L is het bekendste model waarmee de Chinese politie rijdt. De fulldresser is in feite de civiele versie van die politiemotor en neemt onder andere de kuip volledig over. En ondanks de oude, luchtgekoelde single in het stalen frame is de Jedi modern te noemen.
Jedi gebruikt de oude GZ250/GN250-motor van Suzuki als aandrijving. Deze viertakt eencilinder met luchtkoeling en 249 cc cilinderinhoud levert iets minder dan 18 pk bij 7.500 tpm en 18 Nm koppel bij 6.000 tpm. De topsnelheid zou net boven de 130 km/uur moeten liggen en met een brandstofverbruik van slechts 1 op 35,7 maakt met de 20-liter-tank theoretisch een actieradius van meer dan 700 kilometer mogelijk. En als 130 km/uur te snel is: twee schijfremmen met 2-kanaals-ABS remmen de cruiser, die ongeveer 170 kilo weegt, af.
De Jedi 250 4L heeft een zithoogte van slechts 690 millimeter, onder andere ingegeven door de vrij kleine wielen: 16 inch voor en 15 inch achter. De banden om de gietwielen op de foto’s zijn 110/90 voor en 130/90 achter. In China kost de 250cc Jedi momenteel 15.400 yuan, wat overeenkomt met iets minder dan 2.000 euro. Maar maak je geen zorgen of hoop: deze motor komt niet naar Europa.