CFMoto presenteert retro-racer met 500-viercilinder
Op de motorbeurs van Peking heeft CFMoto de 500 SR Voom gepresenteerd, een retro-racer met een 70 pk sterke viercilinder lijnmotor.
Superlatieven als bedrijfsmodel. Motoren uit China en voor China moeten vooral één ding doen: zich onderscheiden, koste wat het kost. In de herfst van 2023 presenteerde CFMoto twee compleet nieuwe modellen, de 500 SR en de 675 SR, in het als dood gewaande supersport-segment. In het geval van de 500 zelfs met een hoogtoerige vier-in-lijn-krachtbron. Nu vormt die 500 SR de basis voor de retro-racer Voom.
De 500 SR Voom volgt de stijl van de nieuwe Yamaha XSR 900GP en de Triumph Speed Triple. De basis is de 500 SR-conceptmotor die in 2023 werd getoond met een nieuw aluminium chassis en 500cc-viercilinder. In beide gevallen hield en houdt CFMoto zich erg op de vlakte met technische gegevens. Het enige dat bekend is over de motor is dat het motorblok goed zou zijn voor een top van 230 km/uur, waarvoor theoretisch een vermogen van 83 pk nodig is. En net als met de techniek is het eigenlijk hetzelfde met de visuele details, want de Voom stond voor deze eerste foto’s nog volledig in de schaduw.
De voorpartij is voorzien van dubbele LED-lampen, gemodelleerd naar oude endurance-racers uit de jaren zeventig. De halfhoge dubbele uitlaat zou van een MV Agusta Rush kunnen zijn, net als het duozadel. De tankvorm met duidelijke rand doet een beetje denken aan Triumph en de vorm van de tophalf doet denken aan de XSR 900GP van Yamaha. Zo bezien: de juiste mix van sterk ontworpen motoren.
De eycatcher van de CFMoto 500 SR Voom lijkt echter de neus. Visueel lijken de twee koplampen op ‘engelenogen’, oftewel verlichte ringen. Dat heeft echter een technische reden, want de donkergekleurde ‘iris’ dient als luchtinlaat, wat op ram-air technologie lijkt te duiden.
Door de summiere informatie over de CFMoto 500 SR Voom tot nu toe, kunnen we alleen maar gissen naar de andere technische en elektronische features. Eén ding is duidelijk: deze CFMoto heeft een niet-instelbare voorvork, maar wel een stuurdemper, radiaal gemonteerde remklauwen en een TFT-display. Dat laatste is interessant vanwege de versnellingsindicatoren, de bandenspanningscontrole en een toerenteller in de vorm van een lijndiagram.
Het is nog niet bekend of de 500 SR en/of de Voom met zijn extreme motorconcept naar Europa zullen komen.