Nieuws

CFMoto nieuwe partner Yamaha in China

Yamaha produceert en verkoopt al sinds 1992 motorfietsen in China met partner Jianshe. Dat is voorbij. Vanaf november 2023 wordt CFMoto de nieuwe Chinese partner van de Japanse fabrikant.

Yamaha verandert van partner in de joint venture die Yamaha-motoren en -scooters produceert en verkoopt in China. Dat lijkt in eerste instantie een bericht zonder al te veel nieuwswaarde, maar nieuwe partner CFMoto is uitgerekend het bedrijf waarmee KTM al jaren succesvol samenwerkt en waarvan de motoren vanaf 2023 door KTM in Europa verkocht zullen worden. Wat het geheel natuurlijk een saillant tintje geeft.

De nieuwe joint venture tussen Yamaha en CFMoto is in principe niet nieuw, omdat CFMoto de aandelen van de vorige partner Jianshe overneemt. Samen met Jianshe produceerde Yamaha sinds 1992 lichtere motorfietsen en scooters tot 150 cc cilinderinhoud. Als we de lokale mediaberichten mogen geloven zijn er de afgelopen twintig jaar ruim 5 miljoen stuks geproduceerd – en volgens diezelfde bronnen niet altijd even succesvol. CFMoto wordt geacht daar verbetering in aan te brengen.

De joint venture wordt omgedoopt tot Zhuzhou CF Motor Co., Ltd. CFMoto heeft 50 procent van de aandelen in handen en Yamaha heeft 44,23 procent. De resterende 5,77 procent is in handen van een bedrijf genaamd Tair Yea Limited, gevestigd in Hong Kong en waarschijnlijk verantwoordelijk voor de export van de producten. Ruim 500 werknemers gaan vanaf november 2023 motorfietsen produceren en verkopen.

CFMoto heeft ervaring met het bouwen van zwaardere motoren, in ieder geval sinds de joint venture met KTM. Yamaha zou van deze kennis kunnen profiteren als er in de toekomst naast kleine motoren tot 150cc bijvoorbeeld ook CP2-motoren met 689cc of meer in China zouden worden geproduceerd. Momenteel produceert Yamaha de volledige 700-lijn in Japan voor verschillende markten in Japan. In Frankrijk worden de Tracer 7 en de Ténéré 700 door MBK voor de Europese markt geproduceerd en zijn daarom formeel MBK in plaats van Yamaha.

Met het idee om margegevoelige producten goedkoper te produceren, zou het logisch zijn dat de MT-07 op de middellange termijn door CFMoto wordt gebouwd. Net zoals de 790 Duke van KTM nu volledig uit China komt – van CFMoto.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws