Nieuws

Buell Supercruiser met 175 pk!

Buell klinkt als een echo uit het verleden, maar de Amerikanen ontwikkelen nog steeds motorfietsen. Wat dacht je van deze 175 pk sterke Supercruiser?

Bill Melvin, de nieuwe Buell-eigenaar, laat met deze nieuwe Supercruiser zeer waarschijnlijk het eerste nieuwe Buell-model in jaren zien, dat ook daadwerkelijk op de weg gaat komen. Opmerkelijk is dat Erik Buell het bedrijf ooit startte om van zware Harley’s sportieve motoren te maken. De Supercruiser met de 175 pk sterke 1.190 cc V-twin uit de EBR-periode verbindt met zijn slechts 202 kilo gewicht beide werelden. Het zou een meer dan interessante nieuwkomer voor 2025 zijn – mocht ‘ie er echt komen natuurlijk. 

Niemand minder dan designer Roland Sands kwam om de hoek kijken bij de realisatie van dit project, dat de boeken in moet gaan als de sterkste en sportiefste productie-cruiser uit de recente geschiedenis. De specificaties liegen er in ieder geval niet om: 1.190 cc, V-twin met korte slag van Rotax, 175 pk vermogen en 140 Nm koppel, 17 inch wielen, sportbanden, lange veerwegen en uiteraard de haast iconische perimeter-voorrem van Buell. 

Afgezien van motorblok en wielen heeft de Supercruiser echter niets gemeen met de oude EBR-sportfietsen of de meer of minder nieuwe Buells, die onder leiding van Melvin tot stand zijn gekomen. Zo is het stalen buizenframe, met de V-twin als dragend deel, volledig nieuw en dat geldt ook voor de upside-down voorvork met zijn enorme veerweg. De swingarm is weliswaar afkomstig van de 1190-modellen, maar is door Roland Sands aangepast en gecombineerd met een direct afsteunende achterschokdemper. De tank doet trouwens sterk denken aan die van een Harley-Davidson Lowrider S. Onder de streep zet het prototype van de Supercruiser rijklaar slechts 202 kilo op de schaal. 

Tot dusver deed Bill Melvin nog geen uitspraken over een mogelijke rentree van het nieuwe Buell Motorcycles op de Europese markt. Niet zo gek, want de nieuwe modellen hebben bijvoorbeeld niet het in Europa verplichte ABS. Of de Rotax-blokken daarnaast geschikt gemaakt kunnen worden voor Euro5 is niet bekend. 

Momenteel neemt Buell Motorcycles voorbestellingen voor de nieuwe Supercruiser aan. Voor 50 dollar maak je een pre-order, die echter nog niets garandeert. Wat de Supercruiser überhaupt kost, is zelfs niet bekend.   

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws