Buell back in business
Na een bestaan van 26 jaar trok Harley-Davidson eind 2009 geheel onverwacht de stekker uit Buell, waarmee oprichter Erik Buell zijn geesteskind in één keer in rook zag opgaan. De inmiddels 63-jarige techneut zat echter niet bij de pakken neer en richtte nog in datzelfde jaar Erik Buell Racing (EBR). Zoals de naam al doet vermoeden, eenonderneming die zich richt op de productie van racers en precies dat was de eerste vrucht van EBR, de 1190RS, ook: een in een gelimiteerde oplage van honderd stuks gebouwde circuitfiets. Echter wel met de achterliggende gedachte er ooit ook een gehomologeerde wegversie van de bouwen, en die is er nu: de 1190RX. Zoals je van Buell mag verwachten weer een allesbehalve doorsnee verschijning, getuige onder meer het snuitje. De RX is weliswaar wat minder eigenzinnig vormgegeven dan bijvoorbeeld de Buell 1125R, iets waar velen overigens waarschijnlijk alleen maar dankbaar voor zullen zijn, maar draagt zeker op technisch vlag nog duidelijk de handtekening van de meester. Meest prominente voorbeeld daarvan is de welbekende op de velgrand gemonteerde Ø 385 millimeter remschijf, die van binnenuit in de tang wordt genomen door een achtzuiger remklauw. Een bijzondere creatie dus weer, en ook een snelle. Basis van de RX is namelijk de vloeistofgekoelde 72° V-twin, die Buell samen met Rotax ontwikkelde voor de in 2008 geïntroduceerde Buell 1125R. Destijds al goed 146 pk, maar in de nieuwe trim doet Buell, die zijn bedrijf na het Harley debacle trouwens aanprijst met de toevoeging ‘Fiercely Independent’, er nog een schepje bij bovenop. Het blok met dubbele injectoren werd opgeboord tot 106,0 mm (cilinderinhoud nu 1.190 cc) en perst er met een bijna absurd hoge compressieverhouding van 13,4 op 1 een topvermogen van 185 pk uit, gecombineerd met een maximum koppel van bijna 138 Nm. Om het vermogen wanneer nodig enigszins te beteugelen is er uiteraard ook een tractiecontrole aan boord. Instelbaar zoals het hoort, en daarbij hebben de Amerikanen niet op een niveautje meer of minder gekeken, maar liefst 21 standen kent het systeem. Kijk, daar moet je toch goed mee van de plaats komen, zeker met een rijklaargewicht (zonder brandstof) van 190 kilo. Een andere technische curiositeit, bekend van onder meer de XB-modellen, die ook zijn weg op de RX vindt, is het aluminium frame de met een in de dikke framebuizen geïntegreerde (17 liter) brandstoftank. Dat rijwielgedeelte wordt overigens gecompleteerd door volledig instelbare veerelementen van Showa. Een mooie verschijning de nieuwe EBR 1190RX, en gelukkig niet enkel voorbehouden aan de Verenigde Staten. EBR gaat namelijk ook hier de markt op, en wel onder aanvoering van Nederlander Edwin Belonje die de Europese importorganisatie gaat leiden. Wanneer de 1190RX precies naar Europa komt is nog niet bekend, de prijs van de in Amerika $ 18.995,- kostende EBR evenmin. Info: www.erikbuellracing.com