Brengt Harley-Davidson een lichtere variant van de Pan America 1250?
Het is zo logisch als één plus één twee is. Harley-Davidson is van plan om twee lichtere Pan America-varianten op de markt te brengen.
Kort nadat de Nightster met de nieuwe vloeistofgekoelde 975cc V-twin werd voorgesteld, viel bij Harley een nieuwe Pan America-variant te bespeuren in de montagehandleiding van de nieuwe accessoire-spiegels Empire, iets dat al bekende informatie over de komst van een lichtere avonturier nog maar eens onderstreepte. Al in april van dit jaar doken namelijk de modelcodes RA 975 en RA 975 S op in het kader van een onderdeelnummer van de tankdop voor de RA1250 en S, beter bekend als Pan America 1250. Kort daarna verdwenen deze weer. Saillant detail: onlangs doken de codes RA 975 en S opnieuw op in documenten van de Amerikaanse verkeersveiligheidsinstantie NHTSA.
Het moge dus duidelijk zijn dat de Pan America vroeg of laat twee kleine broertjes krijgt. De modelcode RA 975 zo je een beetje kunnen vergelijken met de modelpolitiek bij BMW. De F750GS en F850GS zijn technisch immers nagenoeg identiek, maar beide verschillen enorm voor wat betreft uitrusting en comfort. Met de Pan America 975 als basismodel lijkt Harley-Davidson dezelfde weg te gaan bewandelen. De S-versie zou dan waarschijnlijk een rijkere uitrusting hebben, waarschijnlijk meer veerweg met semi-actieve vering en een flinke vleug offroad-charme.
In de Nightster levert de Revolution Max T V-twin 89 pk bij 7.500 toeren en 95 Nm bij 5.750 toeren. Vergeleken met de beide Duitsers en de concurrenten van KTM zou de Amerikaan dan in de basis al goed voorzien zijn. Er ontbreekt slechts zes pk, maar dat hoeft geen onoverkomelijk probleem te zijn.
Eerste date op de EICMA begin november?