‘Breid subsidieverstrekking ook uit naar motoren met verbrandingsmotor’
‘Waarom krijgen alleen emissievrije tweewielers overheidssubsidies en die met een verbrandingsmotor niet?’ Met die vraag is de Italiaanse branchevereniging voor tweewielers, de ANCMA, naar de Italiaanse overheid gestapt.
Volgens Paolo Magri, voorzitter van de ANCMA, zit er momenteel zo’n 255 miljoen euro in het Italiaanse klimaatfonds dat volledig ongebruikt blijft omdat het allemaal bedoeld is om particulieren te stimuleren een fiets, e-bike of elektrische scooter aan te schaffen. Daarbij is een maximum ingesteld van 1.500 euro per aankoop. En geld dat ongebruikt blijft, werkt sowieso niet mee aan het behalen van de klimaatdoelen. Daarom is het volgens Magri zinvol dit ongebruikte kapitaal te gebruiken om de verbetering van de mobiliteit op twee wielen bevorderen. Ongeacht de manier van aandrijving.
Gemotoriseerde tweewielers zijn immers ook veelal een stuk milieuvriendelijker dan andere vervoersmiddelen – zo wordt er bijvoorbeeld parkeerruimte bespaard, zijn er minder files en zijn er over het algemeen minder negatieve effecten op het stadsverkeer en het milieu. Daarnaast zou de tweewieler een belangrijke rol spelen bij de re-integratie van het particuliere vervoer in Italië.
‘Als de lockdown ten einde is, zal de vraag naar eigen vervoersmiddelen enorm gaan stijgen’, vervolgt Magri zijn redevoering. ‘Individuele mobiliteit, zeker in grote stedelijke centra, brengt ook een enorme druk op het wegennet met zich mee. Dit kunnen we verminderen als meer mensen kiezen voor een tweewieler.’
Of de overheid de zienswijze van de ANCMA deelt, moet nog blijken.