Nieuws

Bosch: 4.000 waterstofstations binnen acht jaar

Het is Bosch menens met waterstof. De elektronicareus gooit zijn volle gewicht in de strijd om waterstof als alternatief voor elektriciteit aan te bieden.

Ambities genoeg bij de Duitsers. Het speerpunt daarvan is het leveren van apparatuur voor vierduizend stations waar verkeersdeelnemers waterstof kunnen tanken. Dat aantal is direct goed voor eenderde van alle waterstofstations ter wereld. De zelf ontwikkelde Rexroth-techniek (die waterstof comprimeert) brengt de kosten van de tankapparatuur met de helft terug. Dat maakt het interessanter voor benzinestations om waterstof aan te gaan bieden.

Bosch heeft het groene denken hoog in het vaandel. Sinds 2020 is het klimaatneutraal en tot 2030 investeert het 500 miljoen euro in de elektrolyse-techniek waarmee waterstof te maken is. Die techniek moet in 2025 leiden tot de eerste waterstofinstallaties. “We brengen waterstoftechnologieën van het laboratorium naar de industriële praktijk – op de wegen en in de fabrieken”, zegt Bosch daar zelf over.

Van de grote Japanse motorfietsfabrikanten deed Suzuki veel onderzoek naar motoren op waterstof. Het rustte verschillende Burgman-scooters uit met de eigen Crosscage-brandstofcel die op waterstof werkt. Honda experimenteerde met de techniek in de FC Stack scooter uit 2004. Bovendien produceerde het daadwerkelijk auto’s die op waterstof rijden. Yamaha en Kawasaki slaan de handen ineen om onderzoek te doen naar waterstof.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Triumph Daytona 660

Eerste test Triumph Daytona 660

14 april, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...

Overig nieuws