BMW’s blik in de toekomst
BMW toont tijdens de ‘Consumer Electronics Show’, die van 6 tot en met 9 januari in Las Vegas werd gehouden, twee noviteiten uit eigen stal: laserverlichting op de K1600GTL en een helm met head-up display.
Adaptieve bochtverlichting, LED-daglichten en een dynamisch remlicht, BMW is de laatste jaren behoorlijk actief geweest als het om zichtbaarheid gaat. En daar komt nu laserverlichting bij. Deze innovatieve manier van verlichting, al verkrijgbaar in de nieuwe BMW 7-serie en i8, is nu aangepast voor gebruik op motorfietsen. De verlichting is niet alleen bijzonder fel, maar kan een bereik hebben van meer dan 600 meter, het dubbele van conventionele koplampen. Wat natuurlijk de veiligheid in het donker ten goede komt. Bovendien is de levensduur door de compacte, robuuste en onderhoudsvrije constructie erg lang. Momenteel wordt er getest met een K1600GTL, de technologie is echter naar verluid voor gebruik op een motorfiets nog te kostenintensief. De Duitser verwachten het pas op de mediumlange termijn te kunnen presenteren.
Iets dichter bij productie lijkt de helm met head-up display, die BMW binnen een paar jaar op de markt wil brengen. Nieuw is een head-up display niet (zie bericht BikeHUD), maar de meeste systemen staan nog behoorlijk in de kinderschoenen. Ook op dit gebied heeft BMW al ervaring opgedaan in haar autotak en ook die techniek wordt nu door de motorafdeling geadopteerd. Belangrijke verkeers- en voertuiginformatie wordt direct in het blikveld van de rijder geprojecteerd, waardoor je zonder op je dashboard te kijken van alle noodzakelijke informatie op de hoogte blijft. Alle informatie is vrij programmeerbaar en met het toekomstige V2V-systeem (Vehicle-to-vehicle) kan er bijvoorbeeld ook een waarschuwing worden gegeven bij een plotselinge gevaarlijke situatie. Ook kan de helm worden voorzien van voor- en achteruit gerichte camera’s, waarmee je je rit kunt vastleggen en de achterste camera ook als een soort van achteruitkijkspiegel kunt gebruiken. Daarnaast is de helm, die met de multi-controller op de linker stuurhelft wordt bediend, voorzien van een geïntegreerde mini-computer en luidsprekers. Het is de bedoeling dat het infodisplay en de technologie straks ook kunnen worden ingebouwd in bestaande helmen.