BMW wil laden via de standaard
Elektrisch aangedreven motorfietsen krijgen een steeds stevigere voet aan de grond. Niet in de laatste plaats omdat ook grote merken zich er meer en meer op richten. Waaronder BMW. Zo presenteerden het Duitse merk onlangs haar eerste elektrische motorfiets, waarover je in MotoPlus 24 van 2019 nog een uitgebreid verhaal kon lezen.
En die presentatie gaat gepaard met een aantal patenten die openbaar gemaakt worden. Want naast de vastgelegde frameconstructie, blijkt BMW ook bezig te zijn met een niet conventioneel laadsysteem. Het laden van elektrische motorfietsen is immers een heikel punt. Want waar laat je bijvoorbeeld die zware laadkabel?
Nou, als het aan BMW ligt dan blijft die lekker thuis. Zij hebben namelijk een draadloos laadsysteem gepatenteerd dat werkt middels inductie. Een systeem dat je onder meer kent van smartphones en enkele auto’s. Om deze laadmanier ook voor motorrijders beschikbaar te maken, heeft BMW een patent laten vastleggen waarbij de jiffy wordt voorzien van een spoel die aangesloten is op de accu. Door de motor vervolgens met de jiffy op een laadplaat te parkeren, wordt de batterij zonder kabel bijgeladen. Ideaal! Helaas vermeldt het octrooi verder niets over mogelijke laadtijden.